Κυριακή, 31 Μαΐου 2009

Διάλογος για την αξιολόγηση

Στο Συμβούλιο Δημοτικής-Μέσης Εκπαίδευσης

Διάλογος για την αξιολόγηση


Στο Συμβούλιο Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης παρουσιάζεται την ερχόμενη εβδομάδα η πρόταση του Υπ. Παιδείας για το νέο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Η πρόταση παραδόθηκε πριν από έναν περίπου μήνα στις εκπαιδευτικές οργανώσεις ΟΕΛΜΕΚ, ΠΟΕΔ και ΟΛΤΕΚ για μελέτη, αλλά την ερχόμενη Πέμπτη θα γίνει η επίσημη παρουσίασή της στο Συμβούλιο Δημοτικής-Μέσης, εγκαινιάζοντας έτσι και το διάλογο επί του θέματος. Στο πλαίσιο της συνεδρίασης τόσο οι εμπλεκόμενοι με την Παιδείας φορείς (εκπαιδευτικοί, γονείς, μαθητές), όσο και οι εκπρόσωποι των κομμάτων, θα ενημερωθούν για τις πρόνοιες της πρότασης, ενώ θα υποβληθούν ερωτήματα και θα γίνει η ανάλογη ανταλλαγή απόψεων. Όπως αναφέρθηκε στον «Π», το Υπ. Παιδείας προτίθεται να εμπλακεί σε μια εξαντλητική συζήτηση με τις εμπλεκόμενες οργανώσεις για όλες τις πτυχές του προτεινόμενου συστήματος αξιολόγησης, ώστε να επιτευχθεί η κατάληξη σε ένα νέο σύστημα αξιολόγησης το συντομότερο δυνατό. 

Σημαντικές αλλαγές 
Στόχος του νέου σχεδίου είναι η αποσύνδεση της ανέλιξης των εκπαιδευτικών από την ανάληψη διοικητικών καθηκόντων, αλλά και ο καθορισμός συγκεκριμένων λειτουργικών κριτηρίων αξιολόγησης. Σημαντική θεωρείται επίσης η πρόνοια για διαφάνεια σε κάθε στάδιο των διαδικασιών αξιολόγησης. Με το προτεινόμενο σύστημα αξιολόγησης: 
-Εισάγεται σύστημα εσωτερικής αξιολόγησης της σχολικής μονάδας για σκοπούς βελτίωσης του έργου που επιτελείται στις σχολικές μονάδες και όχι σύγκρισης μεταξύ των σχολικών μονάδων. 
-Εισάγεται σύστημα υποστήριξης της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών. 
-Δημιουργείται η θέση του Παιδαγωγικού Συμβούλου, ο οποίος θα βοηθά συστηματικά τον εκπαιδευτικό να βελτιώνεται στο έργο του. 
-Καθιερώνονται νέες θέσεις ανέλιξης, οι οποίες δεν συνδέονται με ανάληψη διοικητικών καθηκόντων, ώστε να δοθεί η ευκαιρία σε καλούς εκπαιδευτικούς να επικεντρωθούν στα διδακτικά/παιδαγωγικά καθήκοντα. 
-Δημιουργείται Ακαδημία Στελεχών Εκπαίδευσης, αφού η κατάρτιση των στελεχών της εκπαίδευσης (Διοικητικών Βοηθών Διευθυντών, Παιδαγωγικών Συμβούλων, Σχολικών Συμβούλων) αποτελεί βασική παράμετρο για τη βελτίωση της λειτουργίας των σχολείων και του εκπαιδευτικού συστήματος. 
-Προτείνονται δύο εναλλακτικά μοντέλα αξιολόγησης για σκοπούς προαγωγών, ένα με εξωτερική-συγκριτική αξιολόγηση των υποψηφίων για προαγωγή στην τάξη και ένα με αξιολόγηση των υποψηφίων στο πλαίσιο των προγραμμάτων της Ακαδημίας Στελεχών Εκπαίδευσης. 
-Προτείνονται συγκεκριμένες τροποποιήσεις της νομοθεσίας για τις περιπτώσεις υπηρεσιακής ανεπάρκειας / ακαταλληλότητας. 

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΟΛΙΤΗΣ

Δευτέρα, 25 Μαΐου 2009

Άλλη μία "συνωμοσία" του Υπουργού Παιδείας κατά του ελληνισμού της Κύπρου

ΠΟΛΙΤΗΣ - 24/05/2009, Παραπολιτικά Σελίδα: 11

Ο «Φιλελεύθερος» και η «Σημερινή» ανακάλυψαν άλλη μία συνωμοσία του Υπουργού Παιδείας κατά του ελληνισμού της Κύπρου. Η πρόσκληση για τη συμμετοχή της Κύπρου στην μπιενάλε της Βενετίας, με το έργο του καλλιτέχνη Σωκράτη Σωκράτους, απεικονίζει μια τουρκική φρεγάτα και διακρίνεται (με τη βοήθεια μεγεθυντικού φακού) η τουρκική σημαία.

Το έργο του καλλιτέχνη ονομάζεται «Φήμες» και είναι εμπνευσμένο από τις φήμες που ξεκίνησαν από τα κατεχόμενα τον Αύγουστο του 2006 και μεταφέρθηκαν στις ελεύθερες περιοχές, ότι στο ρίζωμα δεκάδων φοινικόδεντρων που εισήχθησαν από την Αίγυπτο υπήρχαν αβγά κόμπρας. Σύμφωνα με τις φήμες, τα αβγά άρχισαν να εκκολάπτονται σκορπώντας έτσι τον πανικό ένθεν και ένθεν των οδοφραγμάτων.

Μέρος της έκθεσης (που όντως αναδεικνύει την παράνοια της κατοχής της Κύπρου και των επιπτώσεών της) είναι και μια σειρά από φωτογραφίες που πήρε ο καλλιτέχνης. Μια φωτογραφία που απεικονίζει τον κορμό ενός φοινικόδεντρου στην ακτή της Κερύνειας και στο βάθος μια τουρκική φρεγάδα, επέλεξαν η επιμελητής της έκθεσης και ο καλλιτέχνης για να φιλοτεχνήσουν την πρόσκληση της έκθεσης.
Λοιπόν, καλύτερη ιδέα για συμμετοχή της Κύπρου σΆ έναν τέτοιο διαγωνισμό δεν μπορώ να φανταστώ. Όμως ο καλλιτέχνης έσφαλε, διότι έπρεπε την ιδέα του να την εγκρίνουν εκ των προτέρων ο Τ. Κουνναφής και ο Αρ. Μιχαηλίδης.
Ο «Φιλελεύθερος» επικρίνει το Υπουργείο Παιδείας (η συτζιά του Μαύρου) επειδή «στις προσκλήσεις που αποστέλλει το υπουργείο Παιδείας και στην επίσημη ιστοσελίδα, δεν αναφέρονται πουθενά οι λέξεις εισβολή και κατοχή»!
Στο χορό μπήκαν όλοι οι παsh πατριώτες, προεξάρχοντος του Τορναρίτη, ο οποίος φόρεσε πάλι τη φουστανέλα

Τετάρτη, 20 Μαΐου 2009

ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ YΠΟΨΗΦΙΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΜΕΣΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΕΣΗΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ


Η Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας καλεί τους πιο κάτω υποψήφιους εκπαιδευτικούς Μέσης Γενικής και Μέσης Τεχνικής Εκπαίδευσης, που ενδιαφέρονται για διορισμό κατά το σχολικό έτος 2009-2010, να υποβάλουν αίτηση, μόνο σε ηλεκτρονική μορφή, με τη συμπλήρωση του ηλεκτρονικού εντύπου ΕΕΥ.4-για τη Μέση Γενική Εκπαίδευση και ΕΕΥ.5-για τη Μέση Τεχνική Εκπαίδευση, στη διεύθυνση http://www.eey.gov.cy, από τη διασύνδεση «Έντυπα» και ακολούθως «Ηλεκτρονική αποστολή εντύπων». Οι αιτήσεις πρέπει να υποβληθούν μέχρι την Τετάρτη, 10 Ιουνίου 2009 στις 11π.μ. Όσοι δεν υποβάλουν αίτηση καθώς και όσοι υποβάλουν αίτηση μετά τις 10 Ιουνίου δε θα μπορούν να τύχουν διορισμού.

Όσοι έχουν παρακολουθήσει επιτυχώς το Πρόγραμμα Προϋπηρεσιακής Κατάρτισης θα μπορούν να τύχουν είτε μόνιμου επί δοκιμασία διορισμού είτε διορισμού με σύμβαση διάρκειας ενός έτους. Οι διορισμοί αυτοί θα γίνουν σύμφωνα με τις εκπαιδευτικές ανάγκες και με βάση τις εγκεκριμένες μόνιμες θέσεις και τη σειρά προτεραιότητας των υποψηφίων στον πίνακα διοριστέων.

Σημειώνεται ότι η Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας δεν προτίθεται να μελετήσει τυχόν ενστάσεις, οι οποίες θα αφορούν την τοποθέτηση των διοριζομένων είτε με μόνιμο επί δοκιμασία διορισμό είτε με σύμβαση είτε με έκτακτο διορισμό.

Όσον αφορά τους έκτακτους διορισμούς:

                      Ο διορισμός που θα προσφερθεί θα είναι πάνω σε έκτακτη βάση, για περίοδο που δε θα υπερβαίνει τους έξι μήνες, με δυνατότητα ανανέωσης για δεύτερη περίοδο, που επίσης δε θα υπερβαίνει τους έξι μήνες, μετά από ολιγοήμερη διακοπή. Οι όροι απασχόλησης καθορίζονται με βάση την εγκύκλιο με αριθμό ΥΠ/123/70/Α, που ενέκριναν τα Υπουργεία Οικονομικών και Παιδείας στις 16.8.1994.

                      Η απασχόληση αυτή δεν παρέχει στον προσληφθησόμενο δικαίωμα για κατά προτεραιότητα διορισμό στη δημόσια εκπαιδευτική υπηρεσία, είτε με σύμβαση είτε σε μόνιμη θέση, ούτε και προδικάζει επαναδιορισμό πάνω σε έκτακτη βάση για το επόμενο σχολικό έτος.

 

Ι. ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ 

Θρησκευτικών 

 μέχρι τον αριθμό 140 στον πίνακα διοριστέων 

 Φιλολογικών 

 μέχρι τον αριθμό 500 στον πίνακα διοριστέων 

 Μαθηματικών 

 μέχρι τον αριθμό 350 στον πίνακα διοριστέων 

 Φυσικής 

 μέχρι τον αριθμό 250 στον πίνακα διοριστέων 

 Βιολογίας 

 μέχρι τον αριθμό 350 στον πίνακα διοριστέων 

 Χημείας 

 μέχρι τον αριθμό 300 στον πίνακα διοριστέων 

 Γεωγραφίας 

 μέχρι τον αριθμό 35 στον πίνακα διοριστέων 

 Αγγλικών 

 μέχρι τον αριθμό 300 στον πίνακα διοριστέων 

 Γαλλικών 

 μέχρι τον αριθμό 200 στον πίνακα διοριστέων 

 Γερμανικών 

 μέχρι τον αριθμό 40 στον πίνακα διοριστέων 

 Ιταλικών 

 μέχρι τον αριθμό 143 στον πίνακα διοριστέων 

 Ισπανικών 

 μέχρι τον αριθμό 39 στον πίνακα διοριστέων 

 Τουρκικών 

 μέχρι τον αριθμό 25 στον πίνακα διοριστέων 

 Ρωσικών 

 μέχρι τον αριθμό 25 στον πίνακα διοριστέων 

 Εμπορικών 

 μέχρι τον αριθμό 800 στον πίνακα διοριστέων 

 Φυσικής Αγωγής 

 μέχρι τον αριθμό 130 στον πίνακα διοριστέων  

 Μουσικής 

 μέχρι τον αριθμό 80 στον πίνακα διοριστέων 

 Τέχνης 

 μέχρι τον αριθμό 140 στον πίνακα διοριστέων 

 Πληροφορικής/Επιστήμης Η.Υ. 

 μέχρι τον αριθμό 300 στον πίνακα διοριστέων 


ΙΙ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΕΣ

Μηχανολογίας 

 

 Γενική (Α8-Α10) 

 μέχρι τον αριθμό 70 στον πίνακα διοριστέων 

 Θερμοδυναμική Ενέργεια (Α8-Α10) 

 μέχρι τον αριθμό 70 στον πίνακα διοριστέων 

 Μηχανική Παραγωγής (Α8-Α10) 

 μέχρι τον αριθμό 70 στον πίνακα διοριστέων 

 Μηχανική Αυτοκινήτων (Α8-Α10) 

 μέχρι τον αριθμό 17 στον πίνακα διοριστέων 

 Ηλεκτρολογίας 

 

 Γενική (Α8-Α10) 

 μέχρι τον αριθμό 80 στον πίνακα διοριστέων 

 Hλεκτρονική (Α8-Α10) 

 μέχρι τον αριθμό 80 στον πίνακα διοριστέων 

 Ηλεκτρονική (Α5-Α7) 

 μέχρι τον αριθμό   5 στον πίνακα διοριστέων

 Ρεύμα Υψηλής Έντασης (Α8-Α10) 

 μέχρι τον αριθμό 80 στον πίνακα διοριστέων 

 Μηχ.Ηλ.Υπολογιστών (Α8-Α10) 

 μέχρι τον αριθμό 164 στον πίνακα διοριστέων 

 Ηλεκτρικές Εγκαταστάσεις(Α5-Α7) 

 μέχρι τον αριθμό 21 στον πίνακα διοριστέων 

 Δομικών 

 

 Πολιτική Μηχανική/ Κατασκευές (Α8-Α10) 

 μέχρι τον αριθμό 150 στον πίνακα διοριστέων 

 Αρχιτεκτονική (Α8-Α10) 

 μέχρι τον αριθμό 150 στον πίνακα διοριστέων 

 Ξενοδοχειακών 

 

 Γενικά (Α8-Α10) 

 μέχρι τον αριθμό   5 στον πίνακα διοριστέων

 Γενικά (Α5-Α7) 

 μέχρι τον αριθμό   5 στον πίνακα διοριστέων

 Μαγειρική (Α8-Α10) 

 μέχρι τον αριθμό   5 στον πίνακα διοριστέων

 Μαγειρική (Α5-Α7) 

 μέχρι τον αριθμό   5 στον πίνακα διοριστέων

 Τραπεζοκομία (Α8-Α10) 

 μέχρι τον αριθμό   5 στον πίνακα διοριστέων

 Τραπεζοκομία (Α5-Α7) 

 μέχρι τον αριθμό   5 στον πίνακα διοριστέων

 Γραφικών Τεχνών (Α8-Α10) 

 μέχρι τον αριθμό 50 στον πίνακα διοριστέων 

 Διακοσμητικής (Α8-Α10) 

 μέχρι τον αριθμό 10 στον πίνακα διοριστέων 

 Γεωπονίας 

 

 Γενική(Α8-Α10) 

 μέχρι τον αριθμό 15 στον πίνακα διοριστέων 

 Φυτική Παραγωγή(Α8-Α10) 

 μέχρι τον αριθμό 15 στον πίνακα διοριστέων 

 Ανθοκομία-Κηποτεχνία(Α8-Α10) 

 μέχρι τον αριθμό 1 στον πίνακα διοριστέων 

 Ξυλουργικής/Επιπλοποιΐας (Α8-Α10) 

 μέχρι τον αριθμό 6 στον πίνακα διοριστέων 

  (Α5-Α7) 

 μέχρι τον αριθμό 4 στον πίνακα διοριστέων 

 Σχεδίασης Επίπλων (Α8-Α10) 

 μέχρι τον αριθμό 3 στον πίνακα διοριστέων 

 Σχεδ./Κατασκ.Ενδυμάτων (A8-A10) 

 μέχρι τον αριθμό 3 στον πίνακα διοριστέων 

 Αργυροχοΐας/Χρυσοχοΐας (Α8-Α10) 

 μέχρι τον αριθμό 2 στον πίνακα διοριστέων 

  (Α5-Α7) 

 μέχρι τον αριθμό 2 στον πίνακα διοριστέων 

Τρίτη, 19 Μαΐου 2009

Tο φινλανδικό θαύμα στην Παιδεία

Δεκαετίες ολόκληρες αιωρείται στην ελληνική (και όχι μόνο) κοινή γνώμη η ακαθόριστη άποψη ότι στη Σκανδιναβία η εκπαίδευση είναι πολύ καλή. Όταν όμως άρχισαν να δημοσιοποιούνται ευρύτερα τα αποτελέσματα του προγράμματος PISA (Programme for International Student Assessment - Πρόγραμμα Διεθνούς Aξιολόγησης των Σπουδαστών) κατά τη διάρκεια της τρέχουσας δεκαετίας, το όνομα της Φινλανδίας βρέθηκε στα χείλη αλλά και τις γραφίδες πολλών.

Oι εντυπωσιακές επιδόσεις των Φινλανδών μαθητών και φοιτητών προκάλεσαν αίσθηση σε όλο τον ανεπτυγμένο κόσμο και δικαιολογημένα έστρεψαν την προσοχή στο εκπαιδευτικό σύστημα της «Xώρας των Xιλίων Λιμνών». Πόσο μάλλον που οι ανά τριετία έρευνες του προγράμματος PISA διενεργούνται από τον OOΣA σε σαράντα ανεπτυγμένες χώρες, σε 15χρονους μαθητές και με πολύ μεγάλα δείγματα (π.χ. στη Φινλανδία εξετάστηκαν 6.235 μαθητές από 197 σχολεία), οπότε είναι κανείς βέβαιος ότι δεν έχουμε να κάνουμε με τα αποτελέσματα κάποιας τρέχουσας δημοσκόπησης, αλλά με σοβαρή επιστημονική έρευνα.

Tάξεις - Kοινωνικές κυψέλες
H Φινλανδία έχει εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, όπως και η Eλλάδα. Oι αρχές όμως που διαπερνούν τη φινλανδική εκπαιδευτική αντίληψη διαφέρουν ριζικά. Bασίζονται στις παιδαγωγικές αρχές του Γάλλου Σελεστίν Φρενέ - να μαθαίνουν τα παιδιά κάνοντας πράγματα μέσα σε πλαίσιο κοινότητας. Στην πράξη αυτό μεταφράζεται στο ότι από την πρώτη κιόλας τάξη του Δημοτικού οι μικροί μαθητές συμμετέχουν σε πληθώρα δραστηριοτήτων της καθημερινής ζωής.

Xρησιμοποιούν ελάχιστα βιβλία, δεν ενθαρρύνεται καθόλου η παθητική απομνημόνευση, δεν απαιτείται από τα παιδιά να είναι καρφωμένα στο θρανίο. Mπορούν να περιφέρονται στην τάξη, να ζητούν πληροφορίες από τον δάσκαλο, να συνεργάζονται με τους συμμαθητές τους. Yπό την καθοδήγηση του δασκάλου τα παιδιά αποφασίζουν τι θα κάνουν κάθε εβδομάδα και υλοποιούν μόνα τους, με τους δικούς τους ρυθμούς, τα καθήκοντα που αυτά αποφάσισαν.

Δεν κάνουν απλώς πάμπολλες εκδρομές εκτός σχολείου σε χώρους διαφόρων δραστηριοτήτων αλλά και εναλλάσσονται σε ομάδες που συμμετέχουν σε όλες ανεξαιρέτως τις δουλειές που σχετίζονται με το σχολείο: βοηθούν στην κουζίνα, τακτοποιούν βιβλία στη βιβλιοθήκη, φροντίζουν τα λουλούδια και τα φυτά που υπάρχουν στη σχολική αυλή, συμμετέχουν στον διαχωρισμό για ανακύκλωση των απορριμμάτων του σχολείου...

Mάλιστα στις δραστηριότητες αυτές τα παιδιά δεν καθοδηγούνται από τους δασκάλους τους, αλλά από το μη εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου: μαγείρους, κηπουρούς, καθαρίστριες, γραμματέα... Eτσι τα παιδιά αναπτύσσουν αισθήματα σεβασμού προς τη δουλειά όχι μόνο των δασκάλων τους, αλλά και όλων των εργαζομένων.

«H ευθύνη για την εκπαίδευση των παιδιών μοιράζεται εξίσου σε όλους και αποφεύγονται μη αναγκαίες ιεραρχικές δομές μεταξύ του προσωπικού», σημειώνει χαρακτηριστικά φυλλάδιο του φινλανδικού υπουργείου Eξωτερικών που αναφέρεται στο θέμα, παρουσιάζοντας τη νοοτροπία που διαπερνά αυτή την πολιτική.

Στην υπηρεσία όλων
Tα φινλανδικά σχολεία βρίσκονται εξαρχής στην υπηρεσία των πολιτών. Mορφώνουν τα παιδιά, αλλά διευκολύνουν και τους γονείς. Eίναι φυσικά δημόσια σχεδόν στην ολότητά τους. Xρηματοδοτούνται από τους δήμους ή το κράτος. Eίναι ολοήμερα, εφοδιασμένα με παιδότοπους, παιδικές χαρές και φυσικά το αναγκαίο προσωπικό για την επίβλεψη των παιδιών μέχρι να γυρίσουν οι γονείς από την εργασία τους και να τα πάρουν σπίτι. Όλα ανεξαιρέτως τα σχολεία (συμπεριλαμβανομένου του αντίστοιχου Λυκείου) της Φινλανδίας παρέχουν δωρεάν ζεστό φαγητό το μεσημέρι στους μαθητές. Δωρεάν είναι και όλα τα βασικά υλικά για την εκπαίδευση (βιβλία, τετράδια, μολύβια κ.λπ.), ενώ δωρεάν γίνεται και η μεταφορά στο σχολείο όλων των παιδιών που ζουν μακριά ή παρουσιάζουν κινητικά προβλήματα.

Tα φινλανδικά σχολεία είναι επίσης ανοιχτά στην τοπική κοινωνία. Oι γονείς είναι ευπρόσδεκτοι στις σχολικές δραστηριότητες που μπορούν να βοηθήσουν με τις γνώσεις ή την τέχνη τους - ένας πατέρας δημοσιογράφος π.χ. μπορεί να πάει στο εργαστήριο που τα παιδιά φτιάχνουν ανά ομάδα το δικό τους περιοδικό και να τους πει πώς να το κάνουν καλύτερο ή μία μητέρα που γνωρίζει ραπτική, πλέξιμο ή κέντημα είναι καλοδεχούμενη στην αντίστοιχη ομάδα για να δείξει στα παιδιά πώς να ράβουν, να πλέκουν ή να κεντούν.

Oι τοπικές αρχές είναι επίσης υποχρεωμένες να παράσχουν τη βασική εκπαίδευση ακόμη και στα παιδιά που λόγω βαριάς ασθένειας ή αναπηρίας δεν μπορούν να πάνε στα κανονικά γενικά σχολεία, ακόμη και αν χρειάζεται να τους στείλουν δάσκαλο στο σπίτι.

Δρόμοι διαρκώς ανοιχτοί
Mετά την εννιάχρονη υποχρεωτική βασική εκπαίδευση, περίπου οι μισοί μαθητές κατευθύνονται στο Λύκειο και άλλοι τόσοι στα επαγγελματικά σχολεία. Mόλις το 6% των Φινλανδών μαθητών σταματάει την εκπαίδευσή του με την ολοκλήρωση της φοίτησης στο εννιάχρονο σχολείο γενικής παιδείας. Oύτε και τρέχουν όμως όλοι στο Γενικό Λύκειο, όπως εδώ. Mόνο οι μισοί.

Στη βασική και μέση εκπαίδευση οι Φινλανδοί δίνουν εξαιρετική έμφαση στις γλώσσες, με την πρώτη ξένη γλώσσα να διδάσκεται υποχρεωτικά από την τρίτη Δημοτικού και τη δεύτερη από την πρώτη Γυμνασίου το αργότερο. Mέχρι να τελειώσουν το Λύκειο, όσοι μαθητές θέλουν μπορούν να έχουν μάθει έως και έξι(!) γλώσσες.

Oσο για τα παιδιά μεταναστών, αρκεί να μπορούν να σχηματίσουν μια μικρή, ολιγομελή ομάδα και ο δήμος, με δικά του φυσικά έξοδα, είναι υποχρεωμένος να παρέχει εκπαίδευση και στη γλώσσα τους δύο φορές την εβδομάδα. Στο Eλσίνκι π.χ. όπου υπάρχουν 2.600 παιδιά μεταναστών, τέτοια μαθήματα γίνονται σε περίπου 40 γλώσσες.

Aκόμη μεγαλύτερη προσοχή δίνουν οι Φινλανδοί σε θέματα θρησκείας. Aρκεί να υπάρξουν τρία και μόνο παιδιά σε μία τάξη από κάποια θρησκεία για να διδάσκονται το μάθημα των Θρησκευτικών στη θρησκεία τους και αποκλειστικά σε αυτήν. Θρησκευτικά δεν διδάσκονται επίσης καθόλου στα παιδιά που οι γονείς τους δεν το επιθυμούν. Tα παιδιά αυτά διδάσκονται Hθική και Διαπροσωπικές Σχέσεις όλα τα χρόνια της βασικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

«Εκτόπισαν» την ιδιωτική εκπαίδευση

H τριτοβάθμια εκπαίδευση χωρίζεται σε Πανεπιστήμια και Πολυτεχνεία. Kαθώς ο αριθμός των υποψηφίων υπερβαίνει τις θέσεις σε αυτά, το κάθε AEI επιλέγει τους φοιτητές που θα δεχθεί είτε μόνο με τους βαθμούς του Λυκείου είτε με συνδυασμό βαθμών Λυκείου και επιμέρους εισαγωγικών εξετάσεων για το συγκεκριμένο Πανεπιστήμιο ή Πολυτεχνείο. H εθνική στρατηγική της Φινλανδίας πάντως συνίσταται στο να προσφέρει τη δυνατότητα ανώτατης εκπαίδευσης στα δύο τρίτα της κάθε ηλικιακής ομάδας. Tα AEI παραμένουν ανοιχτά και για παιδιά που έχουν στραφεί στα επαγγελματικά Λύκεια, μέσα από κάποιες διαδικασίες. Tο τελικό αποτέλεσμα όλων αυτών είναι, όπως με εμφανή υπερηφάνεια τονίζει το φινλανδικό υπουργείο Eξωτερικών, ότι «χάρη στην υψηλή ποιότητα του σχολικού συστήματος γενικής παιδείας του δημόσιου τομέα, η Φινλανδία δεν έχει εμπορική αγορά στη βασική εκπαίδευση, ενώ και στα άλλα επίπεδα και στους άλλους τομείς η εμπορική παροχή εκπαίδευσης είναι σχετικά μικρή συγκρινόμενη με πολλές άλλες δυτικές χώρες». Προφανώς καθόλου δεν αρέσουν στον OOΣA, προπύργιο του νεοφιλελεύθερου δογματισμού, ούτε τα συμπεράσματα των Φινλανδών ούτε τα επιτεύγματα της δημόσιας εκπαίδευσης της Φινλανδίας, την υπεροχή των οποίων αναγκάζεται να πιστοποιεί ο ίδιος ο OOΣA

ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΔΕΛΑΣΤΙΚ

Δευτέρα, 18 Μαΐου 2009

Δυστυχώς δικαιώθηκε η ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ-(Κατέρρευσαν τα μέτρα της ΟΕΛΜΕΚ)

Η άρνηση της πλειοψηφίας της ηγεσίας της ΟΕΛΜΕΚ να συζητήσει κανονισμούς για τη λειτουργία του Πανεπιστημίου, που θα έθετε μια για πάντα τέρμα στις όποιες αυθαιρεσίες για επιλογή υπεράριθμων, οι κακοί χειρισμοί της, η απραξία αλλά και ανικανότητά της να χειρισθεί το ζήτημα, οδήγησαν στη μη ψήφισή τους, αφού κράτησαν όμηρους μαθητές και γονείς, λίγο πριν τις Παγκύπριες εξετάσεις.

 Συγκεκριμένα:

·          Από την προηγούμενη χρονιά όταν το Πανεπιστήμιο έθεσε για πρώτη φορά το θέμα ζητώντας 10 – 15% υπεράριθμες θέσεις με GCE, η ΟΕΛΜΕΚ αποδέχτηκε το διάλογο.  Έκτοτε καμία ενέργεια.

 

·          Τον Ιανουάριο, τέθηκε από το Πανεπιστήμιο το θέμα στο Συμβούλιο Παιδείας, για 10% υπεράριθμες θέσεις με GCEs.  Το Υπουργείο Παιδείας καταθέτει στις 2 Φεβρουαρίου μεσολαβητική πρόταση για 3%.  Η ΟΕΛΜΕΚ δεν αντιδρά.  Ζητά μάλιστα να μη κατατεθούν κανονισμοί (θέση ολέθρια, διότι άφηνε το Πανεπιστήμιο ελεύθερο να επιλέγει με 10% ή και περισσότερα).  Η ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ προτείνει απεργιακά μέτρα.  Απορρίπτονται από την πλειοψηφία.

 

·          Ξαφνικά, λίγες ημέρες πριν από τις Παγκύπριες Εξετάσεις και μετά από έξωθεν παρεμβάσεις, ψηφίζεται το μέτρο για αποχή από τις εξετάσεις των Νέων Ελληνικών, παρά τις απεγνωσμένες εκκλήσεις γονιών και μαθητών.  Η ΟΕΛΜΕΚ χάνει όλους τους εν δυνάμει συμμάχους της.  Η Προοδευτική αντιδρά έντονα στο μέτρο, προειδοποιώντας, ότι συντελείται αποπροσανατολισμός με ορατό τον κίνδυνο να μη γίνουν οι Παγκύπριες από τη μια, και να μη ψηφιστούν κανονισμοί από την άλλη, πράγμα το οποίο επεδίωκε το Πανεπιστήμιο.

 ·          Η επιμονή της ΟΕΛΜΕΚ, τελώντας υπό καθεστώς σύγχυσης και απόγνωσης, οδήγησε τη Βουλή στη μη ψήφιση κανονισμών, πράγμα το οποίο αφήνει ελεύθερο το Πανεπιστήμιο να αυθαιρετεί.

  

Ποιοι ευθύνονται:

Οι ευθύνες φυσικά επιμερίζονται και πρώτα και κύρια στο Πανεπιστήμιο που επέμενε, μαζί με τους κανονισμούς, να τεθεί και συγκεκριμένο ποσοστό υπεράριθμων θέσεων με GCEs.  Στο Υπουργείο Παιδείας που ενδίδοντας στις πιέσεις του Πανεπιστημίου, κατέθεσε μεσολαβητική πρόταση που περιλάμβανε 3% ως υπεράριθμες θέσεις, τη στιγμή που ένα τέτοιο θέμα θα συζητείτο, αναπόφευκτα, στα πλαίσια της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης.  Και στην πλειοψηφία της ηγεσίας της ΟΕΛΜΕΚ που άφησε ανενημέρωτο τον κλάδο των καθηγητών, δεν προέβη σε καμιά απολύτως ενέργεια, καταψήφισε τα μέτρα που εισηγείτο η Προοδευτική, ζητούσε να μη κατατεθούν κανονισμοί που θα δέσμευαν το Πανεπιστήμιο (αλήθεια γιατί;) και λίγες μέρες πριν τις Παγκύπριες, υπό το κράτος πανικού, αποφασίζει αποχή, από τα Νέα Ελληνικά, αιχμαλωτίζοντας 10,000 μαθητές.

Στιγματίζουμε ακόμα τη συμπαιγνία μεταξύ κάποιων κομμάτων και μελών της ηγεσίας της ΟΕΛΜΕΚ και του Πανεπιστημίου, εξυπηρετώντας μικροκομματικά συμφέροντα ενόψει των ευρω-εκλογών, να πληγεί το δημόσιο σχολείο.

 

Αποτέλεσμα:

Το αποτέλεσμα γνωστό.  Αυτό που επεδίωκε το Πανεπιστήμιο (βρίσκοντας στην ουσία αρωγό την ΟΕΛΜΕΚ) δηλαδή να μην ψηφιστούν κανονισμοί.  Αιτία, η ομηρία 10,000 μαθητών, οι κακοί χειρισμοί της ΟΕΛΜΕΚ, η απραξία της, η απώλεια συμμάχων, η ελλιπής μέχρι ανύπαρκτη ενημέρωση του κλάδου, αλλά και της κοινής γνώμης.

Ψυχραιμία και Νηφαλιότητα

Τα πράγματα δυστυχώς, μετά τη μη ψήφιση κανονισμών καθίστανται πολύ δύσκολα.  Η ΟΕΛΜΕΚ θα πρέπει να μεθοδεύσει τον αγώνα της, να είναι όσο το δυνατό πιο τεκμηριωμένη στο διάλογο, να κρατά τον κλάδο συνεχώς ενήμερο και να επιδιώξει συνεργασία με οργανωμένους γονείς και μαθητές.  Καλούμε τέλος, την ηγεσία του Πανεπιστημίου, να μη εκμεταλλευτεί το γεγονός της μη ψήφισης κανονισμών για να υλοποιήσει τις διακηρύξεις του. 

Η ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ, όπως πάντα, με σοβαρότητα, συνέπεια και θέσεις, θα βρίσκεται στην πρώτη γραμμή.

 

Λευκωσία,  16  Μαΐου  2009.

Κυριακή, 17 Μαΐου 2009

Ενημερωτικό Δελτίο Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού για τον μήνα Απρίλιο

Διαβάστε το ενημερωτικό Δελτίο του ΥΠΠ για το μήνα Απρίλιο.

Παραχώρηση άδειας για Οικογενειακούς και Προσωπικούς λόγους και Άδεια Μητρότητας

Σημαντικές Εγκυκλίους εξέδωσε το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού σχετικά με την παραχώρηση άδειας απουσίας για προσωπικούς και οικογενειακούς λόγους και την άδεια μητρότητας. Διαβάστε :

  1. Παραχώρηση άδειας απουσίας για προσωπικούς και οικογενειακούς λόγους
  2. Άδεια Μητρότητας

Τρίτη, 5 Μαΐου 2009

Φρένο στο πήγαινε-έλα εκπαιδευτικών

Προωθούνται ρυθμίσεις για στελέχωση των σχολείων τον Ιούνιο

Το Συμβούλιο Παιδείας ενέκρινε προτάσεις για την έγκαιρη στελέχωση των σχολείων και τη διασφάλιση της σταθερότητας του διδακτικού προσωπικού. Στόχος είναι να ολοκληρώνονται οι διορισμοί και μεταθέσεις των εκπαιδευτικών το αργότερο μέχρι τις 30 Ιουνίου


Οι εγγραφές των μαθητών θα ολοκληρώνονται μέχρι το τέλος Ιανουαρίου για όλες τις βαθμίδες, ενώ η ΕΕΥ θα ολοκληρώνει τις μεταθέσεις των μόνιμων και μόνιμων επί δοκιμασία εκπαιδευτικών καθώς και τους διορισμούς έκτακτων και συμβασιούχων εκπαιδευτικών το αργότερο μέχρι τέλος Μαΐου.


Όλα αυτά με απώτερο στόχο την έγκαιρη στελέχωση των σχολείων και τη διασφάλιση της σταθερότητας του διδακτικού προσωπικού, για αποφυγή δυσάρεστων καταστάσεων όπως είναι το ατελείωτο πήγαινε έλα των εκπαιδευτικών μεσούσης της σχολικής χρονιάς. Εισηγήσεις για την έγκαιρη στελέχωση των σχολείων ετοίμασε και υπέβαλε προ μερικών μηνών στους εμπλεκόμενους φορείς το Υπ. Παιδείας και αφού συζητήθηκαν στο Συμβούλιο Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης καταγράφηκαν τα σημεία στα οποία επήλθε συμφωνία. Οι συμφωνημένες εισηγήσεις κατατέθηκαν το περασμένο Σάββατο στο Συμβούλιο Παιδείας και αποφασίστηκε όπως προωθηθούν άμεσα προς υλοποίηση. Στο έγγραφο που εγκρίθηκε περιλαμβάνονται προτάσεις που αφορούν στην υποβολή αναγκών σε διδακτικό προσωπικό, αλλά και στον καθορισμό νέων χρονοδιαγραμμάτων για μεταθέσεις και διορισμούς.

Νωρίτερα οι ανάγκες
Στις εισηγήσεις που συμφωνήθηκαν υπογραμμίζεται ότι το Υπ. Παιδείας πρέπει να υποβάλλει προς την ΕΕΥ τις βασικές ανάγκες σε διδακτικό προσωπικό για την επόμενη σχολική χρονιά γύρω στις αρχές Φεβρουαρίου και οι συμπληρωματικές τελικές ανάγκες να υποβάλλονται γύρω στις 30 Ιουνίου. Για να μπορούν να επιτευχθούν οι στόχοι θα πρέπει να ολοκληρώνονται οι εγγραφές των μαθητών μέχρι το τέλος Ιανουαρίου για όλες τις βαθμίδες, η προκήρυξη των θέσεων για απόσπαση και για διορισμό στη θέση συμβούλου να γίνεται μέσα στο Νοέμβριο και η διαδικασία επιλογής να ολοκληρώνεται το αργότερο μέχρι τις 15 Ιανουαρίου, η διαδικασία έγκρισης ωρών στήριξης για παιδιά με ειδικές ανάγκες και μαθησιακές δυσκολίες καθώς και των ωρών ενίσχυσης των αλλόγλωσσων παιδιών να ολοκληρώνεται μέχρι το τέλος Ιανουαρίου και οι εξετάσεις (για ανεξεταστέους μαθητές και για μαθητές που ζητούν μετεγγραφή από ιδιωτικά σχολεία ή σχολεία του εξωτερικού) να διενεργούνται μέσα στον Ιούνιο. Όσο για τη διαδικασία επιλογής μαθημάτων για τους μαθητές της Α΄ και Β΄ τάξης Λυκείου, σημειώνεται ότι πρέπει να ολοκληρώνεται μέχρι το τέλος Ιανουαρίου, ενώ δικαίωμα αλλαγής, εφόσον υπάρχει η σχετική δυνατότητα από το σχολείο, θα επιτρέπεται, το αργότερο, μέχρι τις 31 Μαΐου. Αναφέρεται, τέλος, ότι συμπληρωματικές εγγραφές μπορούν να γίνονται το αργότερο μέχρι τις 20 Ιουνίου ώστε να μην υπάρχουν εγγραφές το Σεπτέμβριο.

Μάιο οι μεταθέσεις
Για τα χρονοδιαγράμματα των μεταθέσεων και διορισμών, υπογραμμίζεται ότι η ΕΕΥ πρέπει να ολοκληρώνει τις μεταθέσεις των μόνιμων και μόνιμων επί δοκιμασία εκπαιδευτικών καθώς και τους διορισμούς έκτακτων και συμβασιούχων εκπαιδευτικών το αργότερο μέχρι τέλος Μαΐου, ενώ οι συμπληρωματικές ή και έκτακτες μεταθέσεις ή διορισμοί (οι ελάχιστοι δυνατοί) θα πρέπει να ολοκληρώνονται το αργότερο μέχρι τις 30 Ιουνίου.
Για επίτευξη των στόχων θα πρέπει να διαφοροποιηθούν στους Περί Εκπαιδευτικών Λειτουργών, Τοποθετήσεις - Μετακινήσεις και Μεταθέσεις Κανονισμούς οι σχετικές ημερομηνίες. Θα πρέπει επίσης:
-οι προαγωγές να διενεργούνται μια φορά για κάθε σχολικό έτος και να ολοκληρώνονται το αργότερο μέχρι τα τέλη Απριλίου.
-το αργότερο μέχρι τις 15 Ιουνίου να γίνεται έγκαιρη ενημέρωση της ΕΕΥ για τους εκπαιδευτικούς που θα απουσιάζουν με εκπαιδευτική άδεια ή ετήσια άδεια απουσίας, για τις αναστολές μετάθεσης, τις αφυπηρετήσεις, για αποδοχή ή όχι διορισμού.
-να αυξηθούν οι οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, ώστε να περιοριστούν οι αριθμοί των συμβασιούχων εκπαιδευτικών σε ένα μικρό ποσοστό ασφαλείας, γεγονός που θα συμβάλει στην ταχύτερη διεκπεραίωση των μεταθέσεων.
-με βάση την αλλαγή στις ημερομηνίες διεξαγωγής μεταθέσεων/διορισμών το Υπ. Παιδείας να ολοκληρώνει τους δύο κύκλους μετακινήσεων εκπαιδευτικών το αργότερο μέχρι τις 30 Ιουνίου.




Μονιμότητα προσωπικού
Στις εισηγήσεις που εγκρίθηκαν το περασμένο Σάββατο περιέχεται πρόταση και για τη διασφάλιση της σταθερότητας του εκπαιδευτικού προσωπικού, η οποία-όπως τονίζεται- θα συμβάλει σε μεγάλο βαθμό και στην προσπάθεια για έγκαιρη στελέχωση των σχολείων. Σημειώνεται, μεταξύ άλλων, ότι οι μόνιμοι ή μόνιμοι επί δοκιμασία εκπαιδευτικοί, όταν υπηρετούν εκτός έδρας και παραμένουν στην ίδια περιφέρεια, μπορούν να παραμένουν και στο ίδιο σχολείο εφΆ όσον δεν θα επηρεάζονται οι κανονισμοί μεταθέσεων/ μετακινήσεων. Το ίδιο θα ισχύει και για τους συμβασιούχους ή έκτακτους εκπαιδευτικούς, όταν διορίζονται για δεύτερη ή και τρίτη συνεχή χρονιά στην ίδια περιφέρεια. Αναφέρεται ακόμη ότι:
-Οι νεοπροαγόμενοι εκπαιδευτικοί (στη θέση Β.Δ., Β.Δ. ΑΆ και Διευθυντή) κατά το διάστημα που θα υπηρετούν εκτός έδρας να παραμένουν στο ίδιο σχολείο.
-Οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν εντός έδρας να παραμένουν στο ίδιο σχολείο για τουλάχιστον 6 χρόνια (Δημοτική Εκπαίδευση) και για τουλάχιστον 8 χρόνια (Μέση Εκπαίδευση).
-Εφόσον δεν ζητηθεί μια θέση τότε ένας εκπαιδευτικός, που υπηρετεί στην έδρα του, μπορεί να παραμείνει στο ίδιο σχολείο πέραν των 6 χρόνων για τη Δημοτική Εκπαίδευση και πέραν των 8 για τη Μέση.
-Οι Διευθυντές που υπηρετούν εντός έδρας να παραμένουν στο ίδιο σχολείο για τουλάχιστον τρία χρόνια.
Εφημερίδα ΠΟΛΙΤΗΣ