Δευτέρα, 27 Φεβρουαρίου 2012

Taureapolis II


Δελτίο τύπου
 
Taureapolis II
 
Susan Vargas
3 – 31 Μαρτίου, 2012
 
Εγκαίνια: Σάββατο 3 Μαρτίου στις 8μμ.
 
Η γκαλερί Chiaki Kamikawa Contemporary Art στην Πάφο παρουσιάζει σχέδια με μελάνια της ζωγράφου Σούζαν Βάργκας  με τίτλο «Taureapolis 2».  Τα σχέδια ανήκουν στην ίδια θεματική ενότητα έργων (ζωγραφική, υφασματογραφίες) που παρουσίασε πριν δύο χρόνια στη Λευκωσία και Λάρνακα με τίτλo « Taureapolis » .
Ο θεωρητικός Τέχνης Χριστόδουλος Καλλίνος αναφέρει μεταξύ άλλων για τη δουλειά της Βάργκας:
 «Όλα τα έργα τέχνης, έγραφε ο Theodor Adorno, είναι αινίγματα· και αυτός τους ο αινιγματικός χαρακτήρας έγκειται στο ότι ενώ λένε κάτι, την ίδια στιγμή το αποκρύπτουν. Θα έλεγα ότι η Taureopolis, της Susan Vargas κρύβει περισσότερα από ένα αινίγματα. Εντοπίζονται μυστικοί κώδικες, σύμβολα και αλληγορίες που παραπέμπουν αφ’ ενός σε συγκεκριμένες στιγμές της ευρωπαϊκής πρωτοπορίας και αφ’ ετέρου στην μεγάλη παράδοση της ιβηρικής τέχνης· από την προ-ιστορική ζωγραφική των σπηλαίων της Altamira μέχρι και τους μεγάλους ισπανούς ζωγράφους του 19ου και του 20ο αιώνα.  
Η ζωγραφική της Vargas ανατρέπει την ορθολογική τάξη και απελευθερώνει στοιχεία της λανθάνουσας ποιητικότητας των αντικειμένων. Η ζωγραφική, έγραφε ο Andre Bretton· πρέπει ν’ αναγγέλει την έλευση ενός νέου κόσμου και η ζωγράφος παραμένει πιστή σ’ αυτήν του την έκκληση. Με όπλο την φαντασία και το όνειρο η καλλιτέχνης απελευθερώνει την ζωγραφική της από τις καταπιεστικές δομές και σχέσεις.  Αιωρούμενα μπουκάλια, μικρές βάρκες που περιφέρονται στο αστικό-εικαστικό σύμπαν, δίκυκλα και μηχανοκίνητα οχήματα που οδηγούνται από ζωόμορφα όντα, αντικείμενα σε αναπάντεχες τοποθεσίες δημιουργούν ένα αφηγηματικό παράδοξο το οποίο επανενεργοποιεί το μυστηριακό στοιχείο και επαναμαγικοποιεί τον καθημερινό βίο.» 
Πέρα  από μια προσωπική μυθολογία, τίτλοι όπως «Η πρώτη μέρα των Αχαιών στην Πάφο», «Ετεοκύπριοι», «Ταύρος και βάρκες της  Μεσογείου» φανερώνουν την επίδραση που είχε στη δουλειά της ζωγράφου η τοπική ιστορία και πολιτισμός. Στη Τέχνη της Σούζαν Βάργκας πραγματοποιείται μια γόνιμη συνάντηση: Η παράδοση της Λατινικής Αμερικής  βρίσκει τους Μεσογειακούς πολιτισμούς. 
 
 
Σύντομο Βιογραφικό
 Η Σούζαν Βάργκας γεννήθηκε στη Μπογκοτά της Κολομβίας το 1963. Το 1982 - 86 σπούδασε Εικαστικές Τέχνες στο Agnes Scott College  της Ατλάντα των ΗΠΑ και στη Φλωρεντία της Ιταλίας.  Το 1987 συνέχισε στο Hocshule fur Angewedete Kunst στη Βιέννη της Αυστρίας.  Το 1988 – 89 σπούδασε Βίντεο και Πειραματικό θέατρο στο Universidad Nacional de Colombia, Bogotá.  Το 1989 – 90 έκανεμεταπτυχιακές  σπουδές στο Cyprus College of Art και έκτοτε ζει στη Κύπρο.  Το 1990 αρχίζει τα δρώμενα «Πράξεις» με τον Ρήνο Στεφανή και το 1991 σχηματίζουν την ομάδα «Κάθοδος».  Σημαντικές θεματικές ενότητες της ζωγραφικής της δουλειάς και της υφασματογραφίας είναι τα Δέντρα και Taureapolis.
Έχει στο ενεργητικό της 9 ατομικές εκθέσεις και συμμετείχε σε πολλές ομαδικές.
Ζει και εργάζεται στην Τάλα της Πάφου.
Ημερομηνίες έκθεσης:
3 - 31 Μαρτίου 2012
 
Ώρες λειτουργίας:
Δευτέρα- Παρασκευή: 10:00-13:00 και 16:00-18:00, Σάββατο: 10:00-13:30
 
Για περαιτέρω πληροφορίες επικοινωνήστε με την Chiaki Kamikawa στο 99 31 12 25

Τετάρτη, 15 Φεβρουαρίου 2012

Μακαριώτατε δεν ήξερες, δεν ρώταγες;


 ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΗ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ*

Διάβασα Μακαριώτατε την εγκύκλιο σας για τη γιορτή των γραμμάτων. Σέβομαι τις απόψεις σας και σας τον ίδιο, παρότι δεν σας ψήφισα.. Με ενόχλησε όμως η άγνοια σας, η ημιμάθεια σας, ή η παραπληροφόρησή σας. Αυτά και με ενόχλησαν και με λύπησαν. Συγκεκριμένα:

Μιλάτε για «αναταραχή που παρατηρείται, εδώ και αρκετό καιρό, στο χώρο της παιδείας….». Αν εννοείτε Μακαριώτατε την Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση, αυτή ήταν αίτημα του λαού μας, γιατί ακριβώς τα πράγματα έμειναν στάσιμα εδώ και δεκαετίες. Είμαστε – ίσως – η μοναδική χώρα στην Ευρώπη που δεν μεταρρύθμισε το εκπαιδευτικό της σύστημα ΠΟΤΕ. Με όλα τα συνεπακόλουθα. Τα πράγματα έφτασαν στο απροχώρητο και τα προβλήματα έγιναν ανυπέρβλητα. Εσείς το λέτε «αναταραχή». Και το φαινόμενο «παρατηρείται εδώ και καιρό» λέτε. Αυτό Μακαριώτατε να μου επιτρέψετε να το χαρακτηρίσω ως ασέβεια στον αείμνηστο Τάσσο Παπαδόπουλο, επί των ημερών του οποίου ξεκίνησε η Μεταρρύθμιση (όχι η αναταραχή). Ο οποίος μάλιστα την εξήγγειλε σε πανηγυρική εκδήλωση και στη δική σας παρουσία.

Και συνεχίζετε στην εγκύκλιο σας Μακαριώτατε:

«Γινόμαστε μάρτυρες και μιας προσπάθειας για βίαιη αλλαγή των σταθερών συντεταγμένων που χαρακτήριζαν μέχρι σήμερα την παιδεία μας». Και πιο κάτω: « Γι’ αυτό και επιχειρείται, σήμερα, για πρώτη φορά, από της ιδρύσεως της Κυπριακής Δημοκρατίας, η αποκοπή της παιδείας της Κύπρου από τον Ελληνισμό. Για λόγους ακατανόητους, επιχειρείται η δημιουργία Κυπριακής συνείδησης, πράγμα που ανεπιτυχώς επιχείρησαν και οι Άγγλοι κατακτητές στα χρόνια της δουλειάς».

Είναι λυπηρό. Η Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση συζητείται σε δομημένο διάλογο μέσα στα Συμβούλια Παιδείας, όπου συμμετέχουν όλα τα κόμματα, φορείς, οργανώσεις όλου του κοινωνικού φάσματος και προχωρούμε μέσα από συναίνεση. Αν διαβάζατε την Έκθεση για την Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση θα διαπιστώνατε ότι αυτή στηρίζεται στις αρχαιοελληνικές αξίες, τις οποίες συχνά επικαλείται και πραγματεύεται, όπως και τους αρχαίους Έλληνες κλασικούς (Αριστοτέλη, Πλάτωνα κ.α.). Στόχος «η μεταμόρφωση του Κυπριακού σχολείου, όχι σε σχολείο της οικονομίας της αγοράς, αλλά σε δημοκρατικό σχολείο της αγοράς του δήμου, σε δημοκρατικό σχολείο του πολίτη».

Μάλιστα η (ανθελληνική κατά τ’ άλλα) Έκθεση για την Μεταρρύθμιση, στο πρώτο κεφάλαιο με τίτλο «Παιδεύεσθαι προς τας πολιτείας» (ακόμα και ο τίτλος είναι αρχαιο-ελληνικός) ξεκινά ως εξής:
«Αφετηρία της σκέψης μας για μια δημοκρατική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση … είναι ο πάντα επίκαιρος και δικός μας φιλόσοφος Αριστοτέλης». Και στο ίδιο κεφάλαιο συνεχίζει η Έκθεση:

«Στα Πολιτικά, ο Αριστοτέλης θέτει ορισμένα ερωτήματα και επισημαίνει ορισμένους εννοιολογικούς άξονες / αρχές του πλαισίου γύρω από την παιδεία στην αρχαία πόλη – πολιτεία, που θα μπορούσαν ν’ αποτελέσουν βασικούς άξονες / αρχές ή έννοιες κλειδιά για το δικό μας προβληματισμό και σκεπτικό για μια «φιλοσοφημένη» εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και παιδεία στην υπό εξέλιξη σύγχρονη Κυπριακή πολιτεία». Κατά τον Αριστοτέλη:

1.  Ο νομοθέτης / η πολιτεία «πρέπει να φροντίσει ιδιαίτερα για την παιδεία των νέων», γιατί αν δεν γίνει αυτό «βλάπτονται και τα πολιτεύματα / οι πολίτες».

2.  Η παιδεία θα πρέπει να είναι «κοινή» για όλους τους πολίτες και «μη κατ’ ιδίαν» δηλαδή «δημόσιο αγαθό» και όχι «ιδιωτικό».

3.  Κοινή / δημόσια παιδεία που να συνάδει προς τον «τύπο» και το «ήθος» της πολιτείας. Ή όπως έχει διαφορετικά ειπωθεί «οίον το κράτος / η πολιτεία, οία και η παιδεία» και αντίστροφα, «οία η παιδεία, οίον το κράτος / πολιτεία». Δημοκρατική, λοιπόν, παιδεία και πνεύμα για μια δημοκρατική πολιτεία.

Με αυτό λοιπόν το πνεύμα διαπνέεται πέρα ως πέρα η Έκθεση για τη Μεταρρύθμιση. Και σεις Μακαριώτατε διατείνεστε ότι «η παιδεία της Κύπρου αποκόπτεται από τον Ελληνισμό». Είναι στ’ αλήθεια ο Αριστοτέλης ανθέλληνας;! Αφελληνίζουν οι ιδέες του; Κάποιοι θα πρέπει να διαβάσουν τον Αριστοτέλη. Και αν ισχυρίζονται ότι τον γνωρίζουν….. τότε θα πρέπει να προσπαθήσουν και να τον κατανοήσουν.

Και η εγκύκλιος σας συνεχίζει:

«Δεν κρύβουμε την ανησυχία μας για τις προσπάθειες, που γίνονται, πέραν από την απεξάρτηση από το ελληνικό πρότυπο και την Ελλάδα, και για την αμφισβήτηση της παρεχόμενης ύλης στην Ιστορία και στα Θρησκευτικά. Το μάθημα των Θρησκευτικών επιχειρείται να μετατραπεί σε θρησκειολογικό, ενώ το μάθημα της Ιστορίας σε ιδεολογικό – πολιτικό. Δύσκολο να χαρακτηρίσει κανείς και την απομάκρυνση από τη διδασκόμενη ύλη υπέροχων κειμένων της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, που ονομάζεται πια απλά λογοτεχνία, και με τα οποία ανετράφησαν γενεές Ελλήνων της Κύπρου».

Μακαριώτατε! Αδιάβαστος! Ανενημέρωτος! Δεν μελετήσατε καθόλου τα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα. Τα οποία συνέταξαν επιφανείς Έλληνες Ακαδημαϊκοί μαζί με εκατοντάδες Κύπριους εκπαιδευτικούς. Και τα Θρησκευτικά τα συνέγραψαν Θεολόγοι (Ακαδημαϊκοί και μάχιμοι εκπαιδευτικοί) κάποιοι από τους οποίους βρίσκονται και πολύ κοντά σας, είναι συνεργάτες σας. Τους αμφισβητείτε; Εκσυγχρόνησαν το μάθημα. Σίγουρα δεν είναι προσηλυτιστικό, όπως – ίσως – θα το θέλατε εσείς. Δεν συγγράφετε όμως εσείς Μακαριώτατε τα Αναλυτικά ούτε τα σχολικά εγχειρίδια. Αυτή είναι δουλειά των Ακαδημαϊκών και των εκπαιδευτικών. Η δουλειά η δική σας είναι άλλη. Όσο για την Ιστορία, και εκεί ακόμα η πλειοψηφία των Πανεπιστημιακών δεν ανήκαν στην Αριστερά (αν αυτήν φοβάστε) μετά από απαίτηση κάποιων που σκέπτονται όπως και σεις. Ανήκαν στην δεξιά. Έκαναν όμως τη δουλειά τους σωστά. Τώρα αν υπεισέρχονται και ζητήματα ιδεολογικά – πολιτικά από τους (δεξιούς) ιστορικούς – ακαδημαϊκούς αυτό όχι μονάχα δεν είναι κακό αλλά επιβάλλεται. Η ιστορία δεν είναι αποστήθιση και παπαγαλισμός γεγονότων. Το συγκεκριμένο μάθημα καλλιεργεί ιστορική συνείδηση, προβληματισμό, αντίληψη του κόσμου. Δε μπορεί η ιστορική αντίληψη στα σχολεία μας να είναι ευθύγραμμη, επιφανειακή και αποσπασματική. Θα πρέπει να δημιουργείται συνείδηση των γεγονότων, ότι για παράδειγμα αυτά (τα γεγονότα) προήλθαν μετά από τη δράση ή την αδράνεια – των ανθρώπων. Να γίνεται δηλαδή προσπάθεια κατανόησης των ιστορικών δρωμένων της κάθε εποχής.

Αφαιρέθηκαν, λέτε, υπέροχα κείμενα της Νεολληνικής Λογοτεχνίας. Κανένα κείμενο δεν αφαιρέθηκε. Προστέθηκαν όμως κείμενα και ευρωπαίων λογοτεχνών. Είναι κακό; Γίνατε και ευρω-σκεπτικιστής Μακαριώτατε; Δε μπορούμε να ονομάσουμε και την ευρωπαϊκή λογοτεχνία ελληνική!

Αγωνιάτε, όπως ισχυρίζεστε, και για τη γλώσσα την ελληνική η οποία κινδυνεύει από το γλωσσικό μας ιδίωμα. Και εδώ δεν σας τα είπαν σωστά, διότι:

1.  Σύμφωνα με το νέο Ωρολόγιο Πρόγραμμα οι ώρες των ελληνικών αυξάνονται (μήπως δεν διαβάσατε ούτε τα Νέα Ωρολόγια Προγράμματα Μακαριώτατε;).

2.  Άλλες κυβερνήσεις στο παρελθόν, όταν επιχείρησαν κάποιες αλλαγές, μείωσαν τις ώρες των ελληνικών (και της γλώσσας).

3.  Αυξάνονται και οι ώρες των Θρησκευτικών, σύμφωνα πάντα με τα νέα προγράμματα. Επαναλαμβάνω Μακαριώτατε. Για πρώτη φορά αυξάνονται οι ώρες των Θρησκευτικών (Από μια… αριστερή κυβέρνηση!).

Όσο για το «γλωσσικό μας ιδίωμα» όπως λέτε, και εννοείται φαντάζομαι την κυπριακή διάλεχτο, με ένα απαξιωτικό τρόπο, την παρουσιάζεται μάλιστα ως κίνδυνο για την ελληνική γλώσσα, σας διαψεύδουν οι γλωσσολόγοι Ακαδημαϊκοί, Έλληνες και ξένοι: Η Κυπριακή διάλεχτος είναι πέρα για πέρα ελληνική και όλοι μας προτρέπουν όχι μόνο να τη διαφυλάξουμε αλλά να την μεταλαμπαδεύουμε και στις νεότερες γενιές. Τα παιδιά μας θα πρέπει να διδάσκονται και να καταλαμβαίνουν τον Βασίλη Μιχαηλίδη και Παύλο Λιασίδη και τον Δημήτρη Λιπέρτη κ.α. Η ελληνική γλώσσα από αλλού κινδυνεύει Μακαριώτατε, γι’ αυτό και στην έκθεση για τη Μεταρρύθμιση δίδεται ιδιαίτερη έμφαση. Αλλά ακόμα και στην πρόταση για τα Νέα Ωρολόγια Προγράμματα, αν προσέξατε (αν διαβάσατε την πρόταση) προνοείται η Ζώνη Ενίσχυσης κατά την οποία θα προσφέρονται υποχρεωτικά μαθήματα ελληνικών σε αλλόγλωσσα παιδιά, σε απογευματινό χρόνο (μετά τις 1.35μμ)
Όλ’ αυτά Μακαριώτατε, δεν έρχονται σε αντίφαση με αυτό που λέτε στην εγκύκλιό σας ότι «στερούμε από τα παιδιά μας τον θησαυρό της γλώσσας μας; Στερούμε την πνευματική απόλαυση της εντρύφησης στα κείμενα των προγόνων μας»;

Αυτό όμως που με εξόργισε ήταν η προσέγγισή σας για τα παιδιά των μεταναστών. Ισχυρίζεστε ότι «η ύπαρξη μεγάλου αριθμού μεταναστών στα σχολεία μας, δημιουργεί προβλήματα τόσο στο γλωσσικό όσο και στο μαθησιακό επίπεδο των δικών μας παιδιών». Τα σχολεία μας Μακαριώτατε είναι πολιπολιτισμικά, όπως και οι κοινωνίες μας. Και τι θα πει «δικά μας»;

Από ένα Ιεράρχη θα περιμέναμε άλλη προσέγγιση. Όλα είναι δικά μας. Και ο Χριστός μετανάστης ήταν. Παιδί περιπλανώμενων μεταναστών.

Θα περιμέναμε άλλη προσέγγιση για τα παιδιά των μεταναστών από τον Αρχιεπίσκοπο Νέας Ιουστινιανής και Πάσης Κύπρου. Ξέρετε γιατί έχετε αυτή την προσωνυμία Μακαριώτατε; Για να σας θυμίζει ότι και ο λαός μα κάποτε αναγκάστηκε να μεταναστεύσει αλλού. Με τα παιδιά του….

Όσο για τις τάξεις υποδοχής που προτείνετε, τι να πω, αργήσατε μερικά χρόνια. Λειτουργούν από το 2008.

Θα συμφωνήσω μαζί σας ότι υπάρχει αντιπνευματική ατμόσφαιρα, αλλά όχι στα εκπαιδευτικά πράγματα, που στο κάτω – κάτω γίνεται και μεγάλη προσπάθεια για ένα δημοκρατικό ανθρώπινο σχολείο που θα προάγει την κριτική σκέψη. Υπάρχει στην κοινωνία μας, στην εποχή μας, σε πολιτικούς, σε Ιεράρχες…. Προτάσσετε τις ελληνοχριστιανικές αξίες και καλά κάνετε. Πόσο ελληνοχριστιανικό είναι αλήθεια, η εκκλησία να πετά στους δρόμους ολόκληρες οικογένειες γιατί αυτό επιβάλλει το συμφέρον των επιχειρήσεων της, των ξενοδοχειακών της μονάδων; Άκουσα και στα ΜΜΕ την προσπάθειά σας να δικαιολογήσετε τα της Εγκυκλίου. Δεν τα καταφέρατε. Είπατε όμως κάτι με το οποίο θα συμφωνήσω. Η αναφορά σας για Κύπριους Ελληνόφωνες. Απ’ αυτούς δηλ. που η πατρίδα μας προδόθηκε το 1974. Αυτοί που άνοιξαν τις πύλες στον Αττίλα. Αυτούς δεν εννοείτε;

Διάβασα, που λέτε Μακαριώτατε, την εγκύκλιο σας και ένιωσα στο τέλος μια έντονη επιθυμία να προσευχηθώ. Στο Θεό. Και μη με ρωτήσετε ποιο Θεό. Στο κάθε θεό της κάθε θρησκείας:

Θεέ μου!! Τούτες τις δύσκολες μέρες, βάλε στη σκέπη σου ΟΛΑ τα παιδιά του κόσμου. Μαύρα, λευκά, έγχρωμα, κίτρινα…. Και μην ακούεις τον Αρχιεπίσκοπο της Κύπρου (και Νέας Ιουστινιανής) ΟΛΑ είναι παιδιά μας. Απ’ όπου κι’ αν προέρχονται, από την Κύπρο ή τη Σριλάνκα, το Βιετνάμ ή τη Θαϋλάνδη, τη Ρουμανία ή τη Ρωσία. Κάνε αυτές τις κρύες νύχτες να έχουν ΟΛΑ μια ζεστή γωνιά κι’ ένα ζεστό πιάτο φαϊ. Δώσε κουράγιο και στους γονείς τους που την άλλη μέρα το πρωϊ θα τρέχουν στους δρόμους ψάχνοντας για το μεροκάματο….

Μακαριώτατε, Νέας Ιουστινιανής και Πάσης Κύπρου, τα σέβη μου.

*Πρόεδρος Προοδευτικής Κίνησης Καθηγητών

Δευτέρα, 13 Φεβρουαρίου 2012

ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ: ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΩΡΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ - ΠΟΡΕΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ



ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΩΡΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ -  ΠΟΡΕΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

«ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ... ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ»

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ:    Γιώργος Δημοσθένους
Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμο

ΟΜIΛΗΤΕΣ
Γιώργος Τσιάκαλος
Πρόεδρος Επιτροπής Διαμόρφωσης Αναλυτικών Προγραμμάτων
Καθηγητής Παιδαγωγικής Αριστοτέλειου Παν/μίου Θεσσαλονίκης
 Ηλίας Μαρκάτζιης
Διευθυντής Μέσης Τεχνικής  Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
 Κυπριανός Λούης
ΠΛΕ Φιλολογικών Μαθημάτων
v Θα δοθεί πιστοποιητικό παρακολούθησης

Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου 2012, ώρα 18.00

Δημοσιογραφική Εστία

ΣΤΗΡΙΖΟΥΜΕ ΤΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ,
ΣΤΗΡΙΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΠΑΦΟΥ: ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΩΡΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ - ΠΟΡΕΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ


ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΩΡΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ - ΠΟΡΕΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

«ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ... ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ»

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ:    Γιώργος Δημοσθένους
Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμο

ΟΜIΛΗΤΕΣ
Γιώργος Τσιάκαλος
Πρόεδρος Επιτροπής Διαμόρφωσης Αναλυτικών Προγραμμάτων
Καθηγητής Παιδαγωγικής Αριστοτέλειου Παν/μίου Θεσσαλονίκης
 Ηλίας Μαρκάτζιης
Διευθυντής Μέσης Τεχνικής & Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
 Κυπριανός Λούης
ΠΛΕ Φιλολογικών Μαθημάτων
v Θα δοθεί πιστοποιητικό παρακολούθησης

Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου 2012, ώρα 18.30

Αίθουσα Εκδηλώσεων Λυκ. Α’ Εθνάρχη Μακαρίου Γ’

ΣΤΗΡΙΖΟΥΜΕ ΤΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ,
ΣΤΗΡΙΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

Νέα Αναλυτικά Προγράμματα…. Αλλάζει το σχολείο «Σχεδόν πενήντα χρόνια…….»


Νέα Αναλυτικά Προγράμματα…. Αλλάζει το σχολείο «Σχεδόν πενήντα χρόνια…….»
ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΗ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ* 
Μετά από πενήντα χρόνια αλλάζει επιτέλους το εκπαιδευτικό τοπίο στη χώρα μας. Υλοποιείται η βασικότερη παράμετρος της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης αφού προηγήθηκε ο δημόσιος αλλά και ο δομημένος διάλογος στα Συμβούλια Παιδείας. Μετά την αναμόρφωση των Αναλυτικών Προγραμμάτων, δόθηκε στους εμπλεκόμενους και η πρόταση (σχέδιο) για τα Ωρολόγια Προγράμματα που θα τα πλαισιώνουν. Ταυτόχρονα, ξεκίνησε η μερική – σταδιακή εφαρμογή τους με την παράλληλη επιμόρφωση – εξοικείωση των εκπαιδευτικών.
Και το κυριότερο: Την ώρα που σε πολλές χώρες (και ευρωπαϊκές) οι μεταρρυθμίσεις στην παιδεία σταματούν, στον τόπο μας δίνεται ώθηση για όσο το δυνατό πιο γρήγορη υλοποίηση της. Γνωρίζουμε πολύ καλά, ότι, ιδιαίτερα σε περίοδο οικονομικής κρίσης, θα πρέπει οι λαοί να επενδύουν στην παιδεία. Είναι – ίσως – το καλύτερο εχέγγυο για αντιμετώπιση της κρίσης. Οι τρεις βασικοί πυλώνες των Νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων φαντάζουν ιδιαίτερα επίκαιροι: (1) Να κατέχουν ένα συνεκτικό και επαρκές σώμα γνώσεων από όλες τις επιστήμες (2) Να αναπτύσσουν στάσεις και συμπεριφορές που διακρίνουν το δημοκρατικό πολίτη και (3) Να διαθέτουν τις κομβικές δυνατότητες, ικανότητες και δεξιότητες που απαιτούνται στην κοινωνία του 21ου αιώνα. Οι τρεις αυτοί πυλώνες δε μπορεί παρά να αποτελούν την ασπίδα αλλά και το δόρυ για τα παιδιά μας στο σύγχρονο κόσμο, ένα κόσμο τον οποίο θα κατανοούν, θα ερμηνεύουν, αλλά και θα παρεμβαίνουν για να τον μεταβάλλουν. Να μπορούν να επικοινωνούν με τους συνανθρώπους τους, να σπουδάζουν, να μορφώνονται, ν’ αποκτούν κριτική σκέψη και να μετατρέπουν τη γνώση σε δύναμη δημιουργική.
ΣΧΟΛΕΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ – ΟΧΙ ΠΑΙΔΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Το πέρασμα από τον δάσκαλο στο μαθητή μπορεί να χαρακτηριστεί ως ιστορικό. Αφετηρία πλέον είναι ο μαθητής. Αντιμετωπίζεται ως ξεχωριστή, ιδιαίτερη προσωπικότητα ο καθένας. Ταυτόχρονα, εντάσσεται και ομαλά σε ένα περιβάλλον χωρίς τον αποκλεισμό, τον στιγματισμό, το …. ταπέλωμα, τη ρετσινιά του αποτυχημένου γιατί δεν πέρασε το πήχη! Οι ιδιαιτερότητες του και οι ευαισθησίες του λαμβάνονται υπόψη. Αυτά αποτελούν τις θεμελιώδεις παιδαγωγικές αρχές που μας δίνουν το δικαίωμα να οραματιζόμαστε ένα δημοκρατικό και ανθρώπινο σχολείο. Ένα σχολείο, που περνώντας το κατώφλι του, δεν θα αγχώνει παιδιά και εκπαιδευτικούς, γιατί ακριβώς θα είναι σχολείο φτιαγμένο για παιδιά. Που θα λαμβάνει υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της παιδικής ηλικίας και ότι αυτή φέρνει μαζί της: την περιέργεια, την αμφισβήτηση, τον αυθορμητισμό, τα όνειρα και τις προσδοκίες.


ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ + ΩΡΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ = ΕΝΙΑΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Στην ιστορία των Μεταρρυθμίσεων, σε Ευρωπαϊκό ή Παγκόσμιο επίπεδο, καταγράφονται ως αποτυχημένα εγχειρήματα όσα προσπάθησαν ν’ αλλάξουν μόνο μια βαθμίδα της εκπαίδευσης και δη το Λύκειο. Παρασυρόμενοι βέβαια από το γεγονός ότι το Λύκειο συνδέεται τόσο με την ακολουθούμενη Πανεπιστημιακή Μόρφωση (σπουδές) όσο και με την αγορά εργασίας. Μια τέτοια αρνητική εμπειρία είχε και η Κύπρος το 2000 – 2001 με την καθιέρωση του Ενιαίου Λυκείου και τον απεριόριστο αριθμό επιλογών μαθημάτων από τα παιδιά, πράγμα που οδήγησε σε στρεβλώσεις, και εντέλει σε αποτυχία, που την πλήρωσαν τα παιδιά που την τελευταία δεκαετία πέρασαν από τα Λύκεια. Πώς ήταν δυνατό ν’ αλλάξει το Λύκειο χωρίς ν’ αλλάξει το Γυμνάσιο, ή ν’ αλλάξει το Γυμνάσιο χωρίς ν’ αλλάξει το Δημοτικό και η Προδημοτική Εκπαίδευση; Έτσι είχαμε για χρόνια ένα τριχοτομημένο εκπαιδευτικό σύστημα, ασύνδετο το ένα με το άλλο. Με τα καινούρια αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα έχουμε πλέον ένα ενιαίο και συνεκτικό αναλυτικό πρόγραμμα, από την προδημοτική εκπαίδευση έως και το Λύκειο, που απολήγει σ ένα συνοπτικό πρόγραμμα σπουδών. Και το κυριότερο, αλλάζουν πλέον οι μορφές διδασκαλίας και μάθησης, εκσυγχρονίζονται οι παιδαγωγικές προσεγγίσεις.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ΩΡΟΛΟΓΙΟ
Μετά την εφαρμογή του – κατά γενική ομολογία – πετυχημένου θεσμού των τετραμήνων, τροχοδρομούνται σημαντικότατες αλλαγές και στα Ωρολόγια Προγράμματα, τα οποία θα δέσουν οργανικά με τα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα, με το νέο πνεύμα, τις αρχές και τη φιλοσοφία τους. Όσον αφορά το Γυμνάσιο, ξεχωρίζει η αναδιοργάνωση της κατανομής του διδακτικού χρόνου όπου τα μαθήματα δεν θα είναι των 40λεπτών αλλά των 80 και οι περίοδοι διδασκαλίας 20 αντί 40 (και 37) όπως ήταν μέχρι τώρα. Την αλλαγή αυτή υπαγόρευσαν τα Νέα Αναλυτικά με τις σύγχρονες (εργαστηριακές) προσεγγίσεις και μεθόδους διδασκαλίας που προωθούν την κριτική σκέψη, την αυτενέργεια και τον διάλογο. Από την άλλη μειώνονται τα καθημερινά μαθήματα των παιδιών σχεδόν στο μισό, πράγμα που βελτιώνει και τις συνθήκες εργασίας μαθητών και εκπαιδευτικών. Είναι ακόμα γνωστό ότι με το υφιστάμενο σύστημα χάνεται περίπου το 12.5% του διδακτικού χρόνου από τις μετακινήσεις μαθητών ανά 45λεπτο. Το φαινόμενο αυτό θα ελαχιστοποιηθεί. Ριζοσπαστικές επίσης θεωρούνται η Ζώνη Πολιτισμού και η Ζώνη Ενίσχυσης που θα γίνονται σε απογευματινό χρόνο και ανοίγουν το δρόμο για το ανοιχτό / ολοήμερο σχολείο.

Στο Λύκειο αντιμετωπίζονται – για πρώτη φορά – αποφασιστικά οι στρεβλώσεις και τα αδιέξοδα του, ενώ ανοίγει ο δρόμος για την προοπτική ενοποίηση Μέσης και Γενικής Εκπαίδευσης αφού αίρεται πλέον ο απόλυτος διαχωρισμός. Σ’ αυτό συνέβαλε και η εισήγηση για κατάργηση των απεριόριστων επιλογών μαθημάτων και η αντικατάσταση τους με συγκεκριμένα προγράμματα εμβάθυνσης (πακέτα), τόσο στη Β’ όσο και στη Γ’ Λυκείου. Σε συνδυασμό με τα πιο πάνω επεκτείνεται η κοινή εκπαίδευση μέχρι και την Α’ Λυκείου (είτε είναι στα Γενικά Λύκεια ή στα Τεχνολογικά Λύκεια, τις σημερινές δηλαδή Τεχνικές Σχολές), που αποτελεί την νέα τάση και στην Ευρώπη. Μέχρι την Α’ Λυκείου τα παιδιά θ’ ακολουθούν κοινό πρόγραμμα με στόχο, ολοκληρώνοντας την κοινή εκπαίδευση, να έχουν αποκτήσει όλα τα εφόδια που χαρακτηρίζουν ένα μορφωμένο άνθρωπο. Από κει και πέρα, πιο ώριμοι ακόμα, θ’ αποφασίζουν για τη ζωή και τις σπουδές τους. Η αλλαγή αυτή ανοίγει το δρόμο και για την επέκταση της 9χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης σε 10χρονη, ή ακόμα, όπως είναι και το κοινωνικό αίτημα, σε 12χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Θα ξεκινήσουν προγράμματα εμβάθυνσης, Τεχνολογικού χαρακτήρα, να προσφέρονται και στα Λύκεια και το αντίστροφο, δηλαδή προγράμματα του Γενικού Λυκείου, να προσφέρονται και στα Τεχνολογικά Λύκεια. Στο βάθος του χρόνου και ανάλογα με τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας θα εμπλουτίζονται και θα εξειδικεύονται τα προγράμματα. Ο νέος θεσμός ακόμα των Μεταλυκειακών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, θα απαλλάξει τους νέους εργαζόμενους από την εκμετάλλευση στην εργασία, με το πρόσχημα του ανειδίκευτου.


Τα νέα Αναλυτικά και Ωρολόγια προγράμματα έχουν διαμορφωθεί μετά από εντελεχή διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Ιδιαίτερα η εμπλοκή της βάσης των εκπαιδευτικών ήταν καθοριστική, αφού στις επιστημονικές ομάδες που συμμετείχαν αποτελούσαν τα ζωντανά παραδείγματα της εμπειρικής εφαρμογής στη διδακτική πράξη. Μαζί με τους επικεφαλής Ακαδημαϊκούς και την καθοδήγηση της Επιτροπής, ολοκληρώθηκε μια επίπονη προσπάθεια, έτσι όπως προνοεί η Έκθεση για την Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση των επτά ακαδημαϊκών που την συνέταξαν, επικεφαλής της οποίας ήταν ο καθηγητής Αντρέας Καζαμίας. Μπήκαμε στη φάση της υλοποίησης. Δεν τελειώνει εδώ η προσπάθεια. Οι όποιες αλλαγές, και προπάντων τα Αναλυτικά (και τα Ωρολόγια) θα πρέπει να ελέγχονται, να αξιολογούνται και να ανανεώνονται μέσα από διαδικασίες στις οποίες θα συμμετέχουν οι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών και κοινωνικών φορέων, που παίρνουν μέρος, άμεσα ή έμμεσα στην εκπαιδευτική διαδικασία, αφού η εκπαίδευση ως κοινωνικός θεσμός δεν είναι μόνο υπόθεση του κράτους αλλά ολόκληρης της κοινωνίας. Μόνο έτσι θα διασφαλιστεί η διεπιστημονικότητα, η διάρκεια, η προοπτική, η συνέχεια, η διαπολιτισμική διάσταση.

*Πρόεδρος Προοδευτικής Κίνησης Καθηγητών

Πέμπτη, 9 Φεβρουαρίου 2012

ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΩΡΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ: ΠΟΡΕΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ


ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΩΡΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ: ΠΟΡΕΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

«ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ... ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ»

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ:    Γιώργος Δημοσθένους
Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμο

ΟΜIΛΗΤΕΣ
Γιώργος Τσιάκαλος
Πρόεδρος Επιτροπής Διαμόρφωσης Αναλυτικών Προγραμμάτων
Καθηγητής Παιδαγωγικής Αριστοτέλειου Παν/μίου Θεσσαλονίκης
 Ηλίας Μαρκάτζιης
Διευθυντής Μέσης Τεχνικής & Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
 Κυπριανός Λούης
ΠΛΕ Φιλολογικών Μαθημάτων
v Θα δοθεί πιστοποιητικό παρακολούθησης

Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου 2012, ώρα 18.30

Αίθουσα Εκδηλώσεων Λυκ. Α’ Εθνάρχη Μακαρίου Γ’

ΣΤΗΡΙΖΟΥΜΕ ΤΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ,
ΣΤΗΡΙΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

Τετάρτη, 1 Φεβρουαρίου 2012

ΤΕΛΙΚΕΣ ΕΞΕΤAΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ 2011 ΑΠΟ ΟΛΑ ΤΑ ΓΥΜΝΑΣΙΑ - ΛΥΚΕΙΑ - ΤΕΧΝΙΚΕΣ + ΠΑΓΚΥΠΡΙΕΣ

Για μαθηματικούς, μαθητές και γονείς.


Πατήστε εδώ για να κατευάσετε σε zip file όλες τις εξετάσεις από όλα τα ΓΥΜΝΑΣΙΑ - ΛΥΚΕΙΑ - ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ της Κύπρου καθώς και τις ΠΑΓΚΥΠΡΙΕΣ εξετάσεις του 2011.