Πέμπτη, 25 Ιουλίου 2013

Ένα φάντασμα πλανάται στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού


Το φάντασμα του ΥΠΠ έχει κάνει πλέον πολύ αισθητή την παρουσία του. Η παρουσία του είναι τόσο επιβλητική που προκάλεσε ήδη την πρόωρη αφυπηρέτηση της Διευθύντριας Μέσης Εκπαίδευσης κ. Ζήνας Πουλλή.
Θα δώσω μερικά σημεία της εμφανούς δράσης του φαντάσματος. Ξεκινώντας από τις αιτήσεις για απόσπαση στις Δομές του Υπουργείου, στους Συμβούλους και στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Η διαδικασία λοιπόν ξεκίνησε με ηλεκτρονικές αιτήσεις υποβολής ενδιαφέροντος. Οι προθεσμίες αιτήσεων έληξαν και προωθήθηκαν σε Διευθυντές Τμημάτων, Συντονιστές Επιθεωρητές και Επαρχιακούς Επιθεωρητές για να τις αξιολογήσουν και να κάνουν εισηγήσεις. Οι εισηγήσεις παραδόθηκαν γραπτώς στις οικείες Διευθύνσεις και προωθήθηκαν στο Γραφείο του Υπουργού. Ξαφνικά το φάντασμα έβαλε το χέρι του και άλλαζε ονόματα. Έσβηνε ονόματα κι έβαζε άλλα, που δεν είχαν κάνει καν αίτηση ενδιαφέροντος. Οι λίστες διορθώνονταν από τις Διευθύνσεις αλλά πάλι άλλαζαν. (Κάπου εκεί η Διευθύντρια Μέσης έχασε τη μάχη με το φάντασμα και υπόβαλε αίτηση για πρόωρη αφυπηρέτηση).
Το φάντασμα είναι πανίσχυρο και υποσκάπτει τις διακηρύξεις του Προέδρου της Δημοκρατίας για αξιοκρατία. Όλοι, επίσης, οι υπουργοί δεσμεύτηκαν, υπογράφοντας μνημόνιο με την ανάληψη των καθηκόντων τους, ότι θα προωθήσουν την αξιοκρατία και τους ικανούς ανθρώπους και ότι οι ιδεολογικοί χρωματισμοί δεν θα επηρεάζουν την κρίση τους. Το φάντασμα όμως στο υπουργείο είναι πανίσχυρο και πάνω απ΄ όλους. Δεν καταλαβαίνει ούτε από αξιοκρατική μεταχείριση, ούτε από προσόντα, ούτε από αξιολόγηση της αφοσίωσης, της απόδοσης και της επιστημονικής επάρκειας των εκπαιδευτικών σε σχέση με το έργο που καλούνται να επιτελέσουν. Ενδεικτικά αναφέρω τις αντιδράσεις των άμεσα αρμοδίων όταν στάληκαν με email, χωρίς υπογραφή, οι κατάλογοι των αποσπάσεων στα Επαρχιακά Γραφεία Παιδείας για να ξεκινήσουν τη στελέχωση των σχολείων.
Διευθύντρια Μέσης Εκπαίδευσης: Παραιτήθηκε μιλώντας για αποσπασμένους με υπερεξουσίες που ασχολούνται μόνο με ρουσφέτι.
Επαρχιακοί Επιθεωρητές: Δηλώνουν απερίφραστα ότι άλλα άτομα έχουν προτείνει και άλλους απόσπασαν ως συνεργάτες τους.
Επιθεωρητές Συντονιστές μεταρρύθμισης ανά μάθημα: Διαβεβαιώνουν ότι αξιολόγησαν και εισηγήθηκαν συγκεκριμένα άλλα άτομα, από αυτά που υπόδειξε το φάντασμα, επιδεικνύοντας την εισήγησή τους που παρέδωσαν γραπτώς.
Διευθύντρια Παιδαγωγικού Ινστιτούτου: Διαβεβαιώνει το προσωπικό του Ινστιτούτου ότι δεν επενέβηκε στις εισηγήσεις των συντονιστών επιθεωρητών και δεν της ζητήθηκε η άποψη για τις προσθαφαιρέσεις του προσωπικού.
Ακαδημαϊκοί Συντονιστές συγγραφής εκπαιδευτικού υλικού: Δηλώνουν με παρρησία στους συνεργάτες τους εκπαιδευτικούς, ότι το φάντασμα δεν είχε καν την ευγένεια να τους ενημερώσει για τις προθέσεις του και να ζητήσει έστω και μια μικρή άποψη για την λειτουργικότητα ή όχι των ενεργειών που σχεδίαζε να εκτελέσει.
Το πιο εκπληκτικό είναι ότι κυκλοφορούν και εκτελούνται διοικητικές πράξεις του φαντάσματος με βάση λίστες που δεν φέρουν υπογραφές από κανέναν. Κάποιος βέβαια πολύ σύντομα θα κληθεί να υπογράψει και να νομιμοποιήσει αυτές τις ενέργειες του φαντάσματος. Τότε θα κληθεί να κρίνει τις διοικητικές αυτές πράξεις η Επίτροπος Διοικήσεως. Μέχρι όμως η Επίτροπος να μελετήσει και να κρίνει αν τελικά το φάντασμα διοικεί αξιοκρατικά ή όχι, η Δημόσια Παιδεία θα δεχτεί πολύ μεγάλο πλήγμα. Διότι το φάντασμα έχει κι άλλους στόχους συγκεκριμένους στόχους εκτός από την επιλογή των αποσπασμένων εκπαιδευτικών.
Το φάντασμα γνωρίζει τα πάντα. Τι και πώς πρέπει να διδάσκονται οι μαθητές στα φιλολογικά μαθήματα, στα μαθηματικά, στις φυσικές επιστήμες και γενικά σε όλα τα μαθήματα. Γνωρίζει να κάνει αξιολόγηση για τα πάντα πολύ καλύτερα και από τους θεσμοθετημένους φορείς όπως το Κέντρο Εκπαιδευτικής ‘Έρευνας και Αξιολόγησης. Αποψιλώνει τους θεσμοθετημένους φορείς έστω κι αν έχουν να διεκπεραιώσουν διεθνείς έρευνες εκπαιδευτικής αξιολόγησης στις οποίες η Κύπρος συμμετέχει καταβάλλοντας μάλιστα μη ευκαταφρόνητα ποσά. Το φάντασμα ξέρει καλύτερα ακόμα και από τα Δημόσια Πανεπιστήμια και κάθε λογής δημόσιο επιστημονικό Ίδρυμα. Γι΄ αυτό και όπου υπάρχει επιστημονική δουλειά βάλθηκε να την ποδηγετήσει.
Σώστε το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού από το φάντασμα, πριν να είναι πολύ αργά. Ευθύνη βέβαια πρώτα έχουν οι Διευθυντές και Διευθύνοντες των διαφόρων τμημάτων που πρέπει να ορθώσουν ανάστημα. Ακολούθως ευθύνη έχουμε όλοι εμείς οι επιστήμονες εκπαιδευτικοί και οι πολίτες αυτού του τόπου που έχουμε δηλώσει εδώ και καιρό ότι δεν ανεχόμαστε πια φαντάσματα του παρελθόντος.
Οι ακαδημαϊκοί αντέδρασαν και προσπαθούν να περισώσουν τα Δημόσια  Πανεπιστήμια. Στη Μέση Εκπαίδευση υπάρχει δύναμη αμφισβήτησης και αντίδρασης ή έχουμε δηλώσει υποταγή σε ότι μας σερβίρεται;

Δρ Κυριάκος Ματθαίου

Πρόεδρος Προοδευτικής Κίνησης Καθηγητών Λάρνακας

Παρασκευή, 12 Ιουλίου 2013

Στο Υπουργείο Παιδείας υπάρχουν συνεργεία που ασχολούνται αποκλειστικά με το ρουσφέτι καταγγέλλει η Ζήνα Πουλλή και παραιτείται

Την ύπαρξη ανθρώπων που ασχολούνται αποκλειστικά με το ρουσφέτι στη Μέση Εκπαίδευση, θέτει ως τον λόγο παραίτησής της η Διευθύντρια Μέσης Εκπαίδευσης στο Υπουργείο Παιδείας, Ζήνα Πουλλή.

Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της κ. Πουλλή, χθες υπέβαλε την παραίτησή της από τη θέση της Διευθύντριας Μέσης Εκπαίδευσης στον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού. «Αγαπώ τη δουλειά μου, δεν έχω φεισθεί κόπων και ποτέ μου δεν έχω συνυπολογίσει τις αμέτρητες ώρες εργασίας που αφιέρωσα για επιτέλεση του λειτουργήματός μου ως Διευθύντρια Μέσης Εκπαίδευσης. Αγωνίστηκα με πάθος και με όλες μου τις δυνάμεις, ώστε να υπάρξει διαφάνεια και αξιοκρατία στο Τμήμα μου για το καλό της παιδείας του τόπου μας», δηλώνει.

Η κ. Πουλλή προσθέτει ότι «ποτέ δεν συμφώνησα να υπάρχουν συνεργεία ή άνθρωποι που να ασχολούνται αποκλειστικά με το ρουσφέτι. Πιστεύω», συνεχίζει, «στην ιεραρχία και είναι αδιανόητο να υπάρχουν αποσπασμένοι χωρίς κανένα θεσμικό ρόλο, αλλά με υπερεξουσίες, που τους παραχωρούνται αυθαίρετα και αυθαίρετα τις χρησιμοποιούν».
Καταλήγοντας, δηλώνει ότι αποχωρεί εφόσον δεν μπορεί να εργαστεί με τον ορθολογισμό που επιβάλλει η ευθύνη απέναντι στην Παιδεία

Δευτέρα, 1 Ιουλίου 2013

Η επίσημη Αντιμεταρρύθμιση του Υπουργείου Παιδείας

Με ερασιτεχνικούς χειρισμούς, με πνεύμα απαξίωσης και αδιαφορίας, η νέα κυβέρνηση κάνει ότι περνά από το χέρι της έτσι ώστε τα σχολεία να μην ανοίξουν ομαλά το Σεπτέμβρη.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι αυτή η κυβέρνηση, τόσο στις προγραμματικές της θέσεις όσο και μετά την ανάληψη της προεδρίας, δεν έχει τίποτε να πει για την Παιδεία.  Κανένα πρόγραμμα, κανένας σχεδιασμός.  Και με ένα Υπουργείο Παιδείας που αντιμετωπίζει την εκπαίδευση με πνεύμα δημοσιοϋπαλληλικό.  Οι τρεις πρώτες πολιτικές πράξεις της νέας κυβέρνησης για την Παιδεία αφορούσαν, οι δυο περικοπές στους μισθούς των εκπαιδευτικών και η μία περικοπές σε δράσεις σχολικές.  Ξεγέλασε τους εκπαιδευτικούς με τη δήθεν αποκοπή αλληλεγγύης για να διοριστούν οι έκτακτοι, ενώ την ίδια ώρα εξάγγειλε μέτρα που άφηναν εκτάκτους και συμβασιούχους εκτός εργασίας.  Προηγήθηκε φυσικά η απειλή εφαρμογής του μέτρου (που ήταν παγοποιημένο) για αύξηση του ωραρίου και μετά παρουσιάστηκαν ως να έχουν μεταπείσει την Τρόικα.  Και πριν αλέκτωρ λαλήσει τρεις, η κυβέρνηση εξάγγελλε παγοποίηση των προαγωγών στην εκπαίδευση που αύξανε αυτόματα τον αριθμό των εν δυνάμει αδιορίστων, εκτάκτων και συμβασιούχων.

Αυτή είναι όμως η μια πλευρά.  Η εργασιακή ή ας πούμε η συνδικαλιστική, που στον χώρο της εκπαίδευσης το συνδικαλιστικό, το εργασιακό και το εκπαιδευτικό είναι έννοιες σχεδόν ταυτόσημες.  Η άλλη πλευρά, λοιπόν, είναι η παιδαγωγική.Η εκπαιδευτική.  Αν ένα οποιοδήποτε τμήμα της Δημόσιας Υπηρεσίας δεν έχει Δ/ντή είναι πρόβλημα. Αν ένα σχολείο (Γυμνάσιο, Λύκειο ή δημοτικό) δεν έχει Διευθυντή, το πρόβλημα καθίσταται υπαρξιακό. Και στην προκειμένη περίπτωση, όχι μόνο σχολεία θα μείνουν χωρίς Διευθυντή αλλά και ένας μεγάλος αριθμός από αυτά θα μείνει χωρίς τους απαιτούμενους Βοηθούς Διευθυντές.  Και όλα αυτά γιατί;  Για να εξοικονομηθούν ψίχουλα;  Μα αν αυτή είναι η πρόθεση της κυβέρνησης, τότε θα ψήφιζε στη Βουλή την εναλλακτική πρόταση του ΑΚΕΛ, να γίνουν οι προαγωγές χωρίς τη μισθολογική καταβολή της κλίμακας.  Το πρόβλημα – δυστυχώς – είναι βαθύτερο και οι ρίζες του φθάνουν στις ιδεολογικές και πολιτικές αντιλήψεις των κρατούντων για αντιμετώπιση της κρίσης, αλλά και της παιδείας ως μια από τις βασικές προτεραιότητές της.

Ερωτηματικά προκαλεί και η έως τώρα στάση του Υπουργού αναφορικά με την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση.  Μια μεταρρύθμιση που ξεκίνησε επί Τάσσου Παπαδόπουλου και συνεχίστηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση.  Και που πολεμήθηκε, είναι αλήθεια, με ανηλεή τρόπο από τη βασική συνιστώσα της παρούσας διακυβέρνησης, τον ΔΗΣΥ.

Πολλές και βασικές παράμετροι της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης είτε υλοποιήθηκαν είτε βρίσκονται σε πορεία υλοποίησης.  Δουλειά αρκετού χρόνου, εμπλοκή εκατοντάδων μάχιμων εκπαιδευτικών και δεκάδων Ακαδημαϊκών.  Άραγε σκέφτονται να αναστείλουν τα πάντα;  Και αυτά που έχουν υλοποιηθεί και θεσμοθετηθεί;  Θα τα ανατρέψουν;  Και αντί αυτών;  Καλό θα ήταν να μας πει ο Υπουργός ή η Κυβέρνηση πού συμφωνούν, πού διαφωνούν ή τι σκέφτονται.  Προς το παρόν υπάρχει αμηχανία. 

Πολλές από τις αλλαγές που βρίσκονται σε πορεία υλοποίησης είναι και ανέξοδες.  Χρειάζεται η πολιτική βούληση αν θα συνεχίσουν και θα ολοκληρωθούν ή αν θα ανασταλούν. Και εδώ τηρείται σιγή ιχθύος.  Καμιά βούληση.  Ούτε πολιτική ούτε προσωπική.

Έντονη δραστηριότητα ωστόσο παρατηρείται στο τομέα του ρουσφετιού.  Άτομα φεύγουν, άτομα έρχονται.  Στόχος ο πλήρης έλεγχος του Υπουργείου με τους ημέτερους.  Σύνθημά τους: «Ο.Κ. έγινε».  Λίγο πρόβλημα στη μοιρασιά, μεταξύ των συγκυβερνώντων, εσείς έχετε τον Υπουργό άρα εμείς δικαιούμαστε κάτι παραπάνω αλλά…. Θα τα βρούμε.  Για την ταμπακέρα, φυσικά, τίποτα.  Άντε τώρα να μιλά κανείς για Μεταρρύθμιση.  Θα φαντάζει Αρειανός, αιθεροβάμων.  Και η παιδεία στενάζει και ασφυκτιά κάτω από το βάρος των προβλημάτων που άρχισαν να συσσωρεύονται, αλλά η έγνοια των κυβερνώντων είναι πόσοι και ποιοι θα βρίσκονται δίπλα από τον Υπουργό.  Τον δρόμο τον έδειξε ο ίδιος ο Πρόεδρος.  Έξι δημοσιογράφοι, επί πλέον, σύμβουλοι στο γραφείο του.  Πόσα παίρνουν, από ποιον προϋπολογισμό, γιατί δεν πέρασαν οι θέσεις από τη Βουλή, ποια τα καθήκοντα τους;  Ψιλά γράμματα.  Κατά τα άλλα καλούν το λαό να σφίξει τα ζωνάρια.

Και στον 5ον όροφο του Υπουργείου Παιδείας το στρίμωγμα συνεχίζεται.  Μέχρι στιγμής – λέγεται – ότι αποσπάσθηκαν έντεκα εκπαιδευτικοί στο γραφείο του Υπουργού.  Όλοι ασχολούνται με το ποιοι φεύγουν – ποιοι μένουν.  Κάποιους τους τηλεφώνησαν ήδη να μην ξανάρθουν.  Ας πάνε κάπου αλλού μέχρι να τελειώσει η σχολική χρονιά και να έλθουν πάνω «οι δικοί μας».

Αυτό ίσως εννοούσε ο Υπουργός όταν δήλωνε τις προάλλες ότι «όσα έχω κάνει ΕΓΩ εξήντα μέρες δεν τα έκαναν οι άλλοι πέντε χρόνια».  Θα παρακάμψω την αλαζονεία που φαίνεται να περισσεύει και θα συμφωνήσω με τον κ. Υπουργό.  Σε εξήντα μέρες μείωσε μισθούς, παγοποίησε προαγωγές, ξεγέλασε συμβασιούχους ότι θα επαναδιοριστούν, εισήγαγε στην εκπαίδευση το σκληρό εργασιακό καθεστώς της αγοράς εργασίας, εκδίωξε πριν τελειώσει η χρονιά, από τα πόστα τους ανθρώπους που δούλευαν για τη  Μεταρρύθμιση και φέρνει ημέτερους, πάγωσε την υλοποίηση των Νέων Αναλυτικών και Ωρολογίων Προγραμμάτων, ακρωτηρίασε την αυτονομία των Πανεπιστημίων.

Ημέτερους που διαφωνούν με την Μεταρρύθμιση.  Είπαμε, τη Μεταρρύθμιση που ξεκίνησε ο Τάσσος Παπαδόπουλος.  Η ειδοποιός διαφορά φυσικά είναι ότι τώρα συγκυβερνά με το ΔΗΣΥ και στην Προεδρία βρίσκεται ο Αναστασιάδης.  Αρχίζει η αντιμεταρρύθμιση;  Η απορρύθμιση;  Πίσω ολοταχώς;  Ο καθένας κρίνεται από τα έργα του.

Σωτήρης Χαραλάμπους

Πρόεδρος Προοδευτικής Κίνησης Καθηγητών