Πέμπτη, 31 Οκτωβρίου 2013

Πρόταση ΥΠΠ για Σύστημα Διορισμού: Πρόταση Εκσυγχρονισμού ή Ενταφιασμός Ονείρων

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Η ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ Κίνηση Καθηγητών και η ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ Κίνηση Δασκάλων και Νηπιαγωγών σας προσκαλούν σε εκδήλωση-συζήτηση
την Τρίτη, 5/11/2013, στις 7.00 μ.μ.
στο Επαρχιακό Γραφείο ΟΕΛΜΕΚ Λεμεσού (έναντι Debenhams Apollon):

Πρόταση ΥΠΠ για Σύστημα Διορισμού:
Πρόταση Εκσυγχρονισμού ή Ενταφιασμός Ονείρων

Πληροφορίες:
Μάριος Ρήγας 99423223
Γιώργος Γεωργίου 99190501


Σάββατο, 26 Οκτωβρίου 2013

Καταγγέλλουμε τις τελευταίες εξελίξεις και ζητάμε δυναμικά μέτρα τώρα για τον κατάλογο διοριστέων

Η Προοδευτική Κίνηση Καθηγητών καταγγέλλει τη στάση της ηγεσίας της ΟΕΛΜΕΚ για το θέμα του καταλόγου διοριστέων μετά τη συγκέντρωση συμβασιούχων, εκτάκτων, αντικαταστατών και συνδέσμου προϋπηρεσιακής στη Χοιροκοιτία.
·         Στην πιο πάνω συγκέντρωση, ο Πρόεδρος και ο Γενικός Γραμματέας της ΟΕΛΜΕΚ δεσμεύτηκαν ενώπιον εκαντοντάδων συναδέλφων μας να συγκαλέσουν Παγκύπρια Συνδιάσκεψη Γενικών Αντιπροσώπων (ΠΣΓΑ) για το θέμα του καταλόγου διοριστέων, με τη συμμετοχή εκπροσώπων των συμβασιούχων, εκτάκτων, αντικαταστατών, την οποία δεν τήρησαν.

·         Μετά τη λήψη απόφασης από το ΚΔΣ της ΟΕΛΜΕΚ να πραγματοποιηθεί η ΠΣΓΑ, μεθόδευσαν την αναβολή της, χωρίς να γίνει καμία απολύτως κίνηση από τον Υπουργό Παιδείας που θα τη δικαιολογούσε.

·         Απέφυγαν την ΠΣΓΑ, φοβούμενοι το ισχυρό ρεύμα που δημιουργήθηκε για τη λήψη δυναμικών μέτρων. Αντίθετα, σε δύο συνεδριάσεις του ΚΔΣ της ΟΕΛΜΕΚ δε δέχτηκαν να συζητήσουν και να πάρουν δυναμικά μέτρα.

·         Χωρίς να ικανοποιηθεί η προϋπόθεση που θέσαμε ως οργάνωση, να διασφαλιστούν δηλαδή πρώτα οι συμβασιούχοι, έκτακτοι και αντικαταστάτες συνάδελφοί μας για να μπούμε σε διάλογο με το Υπουργείο, υπέβαλαν γραπτό υπόμνημα στον Υπουργό Παιδείας με απόψεις και θέσεις για το σύστημα διορισμού, που ουσιαστικά σηματοδοτεί την εισδοχή της ΟΕΛΜΕΚ στο διάλογο.

·         Ετοίμασαν το υπόμνημα χωρίς να ζητήσουν τις απόψεις των άμεσα επηρεαζόμενων (συμβασιούχων, έκτακτων, αντικαταστατών, συνδέσμου προϋπηρεσιακής).

·         Περιέλαβαν θέσεις στο υπόμνημα, για τα οποία ουδέποτε λήφθηκαν αποφάσεις από τα συλλογικά όργανα της ΟΕΛΜΕΚ (π.χ. διασφάλιση όσων έχουν διετή υπηρεσία).

·         Δεν ενημέρωσαν τους εκπροσώπους των συμβασιούχων, εκτάκτων, αντικαταστατών για τη συνάντηση με τον Υπουργό Παιδείας.
Μετά από όλες αυτές τις υποχωρήσεις της ηγεσίας μας εισπράξαμε και πάλι την άρνηση του Υπουργού Παιδείας να δεχτεί την προϋπόθεση που θέσαμε για διασφάλιση όλων των συναδέλφων μας που εργάζονται στα σχολεία ως συμβασιούχοι, έκτακτοι και αντικαταστάτες, οι πλείστοι από τους οποίους έχουν ολοκληρώσει το Πρόγραμμα Προϋπηρεσιακής Κατάρτισης.

Ο Υπουργός Παιδείας έδειξε για μια ακόμα φορά τις διαθέσεις του. Δεν αναμέναμε και κάτι διαφορετικό. Καλούμε την ηγεσία της οργάνωσής μας να αφουγκραστεί και να εκφράσει επιτέλους τις διαθέσεις του κλάδου, για να διεκδικήσει με δυναμικά μέτρα το αυτονόητο: τη διασφάλιση ΟΛΩΝ των συναδέλφων μας που δουλεύουν στα σχολεία, με οποιοδήποτε καθεστώς και ανεξαρτήτως χρονικής διάρκειας. Και επειδή εμείς δεν ξεχνάμε… και εκείνων των συναδέλφων που δε δουλεύουν φέτος επειδή τους έστειλε σπίτι τους το Υπουργείο, για τους οποίους περιμένουμε ακόμα τη δυναμική αντίδραση της ηγεσίας μας, όπως δεσμεύτηκε η ίδια το καλοκαίρι!

Πέμπτη, 24 Οκτωβρίου 2013

Εισήγηση της Κίνησης στο ΚΔΣ ΟΕΛΜΕΚ, ημερ. 24 Οκτωβρίου 2013 για το νέο σύστημα διορισμών

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα σχολεία από την έναρξη της σχολικής χρονιάς είναι μεγάλα. Υπάρχουν τεράστια κενά στη στελέχωση των διευθυντικών θέσεων εξαιτίας της παγοποίησης των προαγωγών που επέβαλε η πλειοψηφία της Βουλής. Η στελέχωση των σχολείων είναι ιδιαίτερα προβληματική, αφού το κύριο χαρακτηριστικό της είναι η πολυδιάσπαση των εκπαιδευτικών σε διάφορα σχολεία. Η κατάργηση της παραχώρησης διδακτικού χρόνου στους εκπαιδευτικούς που μετακινούνταν σε δύο ή περισσότερες εκπαιδευτικές επαρχίες, δημιουργεί πολλά προβλήματα στη διαμόρφωση των ωρολογίων προγραμμάτων, αλλά ταυτόχρονα ταλαιπωρεί και τους εκπαιδευτικούς που σε αρκετές περιπτώσεις είναι αναγκασμένοι να μετακινούνται σε δύο ή και τρείς επαρχίες την ίδια μέρα. Παράλληλα οι περικοπές που έγιναν από το Υπουργείο Παιδείας ακολουθώντας πιστά τις υποταγές της Τρόικας και πολλές φορές ξεπερνώντας τις, άφησαν δεκάδες συμβασιούχους εκπαιδευτικούς αδιόριστους, παρά την αποκοπή των μισθών που δεχτήκαμε με στόχο τον επαναδιορισμό τους.
Αντί να εγκύψει ο Υπουργός Παιδείας στην επίλυση των συσσωρευμένων προβλημάτων, για τα οποία ευθύνεται ο ίδιος και το Υπουργείο του, προσπαθεί απεγνωσμένα να αποπροσανατολίσει και να στρέψει τη συζήτηση αλλού, καταθέτοντας την πρόταση για το νέο σύστημα διορισμού. Σε μια περίοδο που δε γίνονται διορισμοί, προσπαθούν να πείσουν την κοινή γνώμη ότι θα βελτιώσουν την εκπαίδευση με ένα νέο σύστημα διορισμού. Και ρωτούμε: τι  σημασία έχει η ύπαρξη οποιουδήποτε συστήματος, όταν δεν επιτελεί το σκοπό για τον οποίο δημιουργείται, να διενεργεί δηλαδή διορισμούς; Με βάση τα υφιστάμενα δεδομένα το περιεχόμενο της πρότασης μόνο ψεύτικες ελπίδες διορισμού καλλιεργεί στους νεότερους και, κυρίως, αδικεί κατάφορα όσους έφτασαν κοντά σε διορισμό.
Ως ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ θεωρούμε ότι στις υφιστάμενες συνθήκες, υπάρχουν πολύ πιο σημαντικά θέματα τα οποία χρήζουν επίλυσης από το θέμα του συστήματος διορισμού. Παράλληλα, πιστεύουμε ότι στα σημερινά δεδομένα της παγοποίησης των μονιμοποιήσεων και του εγκλωβισμού εκατοντάδων συναδέλφων μας στο ″στάτους″ του συμβασιούχου, έκτακτου και αντικαταστάτη, της δραστικής μείωσης των διορισμών και του μη επαναδιορισμού δεκάδων συναδέλφων μας, των ελάχιστων αφυπηρετήσεων και της περαιτέρω μείωσης των αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό που αναμένεται τα επόμενα χρόνια, καθώς και της επέκτασης του ορίου αφυπηρέτησης, τα περισσότερα από τα οποία επιβλήθηκαν από τις αντι-εκπαιδευτικές δυνάμεις της Βουλής προ μνημονίου, η πρόταση του ΥΠΠ είναι άκαιρη, καταδικαστική για τους συμβασιούχους-έκτακτους και με πολλές επικίνδυνες ασάφειες.  
Η ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ παραμένει αμετακίνητη στη θέση που διετύπωσε εξ’ αρχής ότι, πριν από τη διασφάλιση της μονιμοποίησης όλων των συμβασιούχων, εκτάκτων και αντικαταστατών συναδέλφων μας που εργάζονται στα σχολεία (στις πλείστες περιπτώσεις για πολλά χρόνια), η πλειοψηφία των οποίων ολοκλήρωσαν το Πρόγραμμα Προϋπηρεσιακής Κατάρτισης, δεν πρόκειται να αποδεχτεί την εμπλοκή της οργάνωσής μας σε οποιαδήποτε συζήτηση για ένα νέο σύστημα διορισμού. Δυστυχώς, μια τέτοια δέσμευση απουσιάζει από την πρόταση του ΥΠΠ για το «νέο σύστημα πρόσληψης εκπαιδευτικών λειτουργών στα δημόσια σχολεία». Ως εκ τούτου, δεν τηρείται η προϋπόθεση που έθεσε η οργάνωσή μας για την εμπλοκή της σε ένα διάλογο για το νέο σύστημα διορισμού.
Ειδικά για τους συμβασιούχους, έκτακτους και αντικαταστάτες, οι οποίοι στην πλειοψηφία τους έχουν παρακολουθήσει επιτυχώς το Πρόγραμμα Προϋπηρεσιακής Επιμόρφωσης και σε πολλές περιπτώσεις εργάζονται για πολλά χρόνια στα σχολεία μας, η πρόταση του ΥΠΠ είναι καταδικαστική. Με την πρόταση του ΥΠΠ οι συμβασιούχοι, έκτακτοι και αντικαταστάτες δέχονται το τελικό χτύπημα, το οποίο ακολουθεί τη μη μονιμοποίησή τους λόγω της παγοποίησης που επιβλήθηκε από την πλειοψηφία της Βουλής τα τρία τελευταία χρόνια, καθώς και μετά τη μείωση των θέσεων στα σχολεία που οδήγησε πολλούς στην ανεργία.
Η πρόταση του ΥΠΠ, ουσιαστικά, τους αφαιρεί κάθε ελπίδα να μονιμοποιηθούν με βάση το υφιστάμενο σύστημα. Με τον περιορισμό της μεταβατικής περιόδου από το παλιό στο νέο σύστημα στα τέσσερα χρόνια και λαμβάνοντας υπόψη την παγοποίηση των μονιμοποιήσεων καθώς και τη δραστική μείωση των διορισμών, μπορεί να λεχθεί με βεβαιότητα ότι, με βάση τις πρόνοιες της πρότασης του ΥΠΠ, δεν πρόκειται να μονιμοποιηθούν με το υφιστάμενο σύστημα. Αντίθετα, θα εξαναγκαστούν να προσφύγουν στο νέο σύστημα και να παρακαθίσουν σε γραπτές εξετάσεις, ακόμα και για να διεκδικήσουν τον επαναδιορισμό τους σε θέση συμβασιούχου, έκτακτου ή αντικαταστάτη.
Παράλληλα, η υπέρμετρη βαρύτητα που δίνεται στα επιπρόσθετα ακαδημαϊκά προσόντα (μεταπτυχιακά, διδακτορικά), έναντι της εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας που υποβαθμίστηκε σημαντικά, οδηγεί σε ταξικό διαχωρισμό των αδιόριστων. Επιπρόσθετα, οι συνάδελφοι θα επιβαρυνθούν με χιλιάδες ευρώ σε περίοδο οικονομικής κρίσης (οι περισσότεροι πτυχιούχοι μαστίζονται από την ανεργία), για να αποκτήσουν μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους. Παρόλα αυτά θα έχουν μηδαμινές πιθανότητες μόνιμου διορισμού. Για να καταλάβουμε καλύτερα τι προτείνεται από το ΥΠΠ, θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι ένα άσχετο μεταπτυχιακό με αντικείμενο για παράδειγμα τις ζωοτροφές, έχει την ίδια βαρύτητα με δέκα χρόνια προϋπηρεσίας στα σχολεία!
Εκτός από την υποβάθμιση του κριτηρίου της προϋπηρεσίας έναντι των άλλων κριτηρίων, ουσιαστικά εκμηδενίζεται τελείως αυτός ο παράγοντας για τους συμβασιούχους, έκτακτους και αντικαταστάτες, αφού με το νέο σύστημα αναγνωρίζεται ως προϋπηρεσία και η εργασία σε φροντιστήρια. Η προσθήκη αυτή στην πρόταση του ΥΠΠ αναμένεται να έχει σημαντικές αρνητικές παρενέργειες, η κυριότερη από τις οποίες είναι για μας ότι αποτελεί στοιχείο αδιαφάνειας, το οποίο αφαιρεί την αντικειμενικότητα, εγκυρότητα και αξιοπιστία του νέου συστήματος.
Παράλληλα, ως προς το κριτήριο των εξετάσεων και την υπερβολική βαρύτητα που του αποδίδεται, θέση μας είναι ότι καμία επιστημονική έρευνα δεν τεκμηριώνει ότι επιτυχία στις εξετάσεις αποδεικνύει και επιτυχημένο, ικανό εκπαιδευτικό. Επιπρόσθετα, θα αναπτυχθεί μια εκπαιδευτική παραοικονομία με θύματα τους υποψήφιους εκπαιδευτικούς οι οποίοι θα πρέπει κάθε έξι χρόνια να παρακάθονται υποχρεωτικά σε εξετάσεις για να διοριστούν απ’ αυτούς λιγότεροι από τα δάκτυλα των δυο μας χεριών για τα επόμενα 25 χρόνια.
Περαιτέρω, αναρωτιόμαστε για τη σκοπιμότητα διαφοροποίησης του συστήματος διορισμού και την εισαγωγή ενός νέου πολυδάπανου συστήματος, σε μια περίοδο που δε γίνονται μόνιμοι διορισμοί και έχουν περιοριστεί δραστικά οι έκτακτοι διορισμοί. Αυτοί που κόπτονται καθημερινά για τον περιορισμό του δήθεν «σπάταλου» κράτους, προτείνουν ένα σύστημα πολύ πιο δαπανηρό από το υφιστάμενο για να πραγματοποιούνται οι ελάχιστοι διορισμοί που προβλέπονται για τα επόμενα χρόνια. Ας αναλογιστούμε μόνο το κόστος που θα έχει για το κράτος η διενέργεια των γραπτών εξετάσεων και η διοργάνωση του προγράμματος για την απόκτηση του Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής Κατάρτισης, η υποβολή του οποίου αποτελεί προϋπόθεση για εγγραφή στους νέους καταλόγους διοριστέων στη Μέση και Τεχνική Εκπαίδευση. Θεωρούμε ότι θα έχουμε αλόγιστη σπατάλη δημόσιου χρήματος ύψους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ χωρίς να επιτυγχάνεται κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα, αφού από τους 30.000 εν δυνάμει υποψήφιους που θα αναγκαστούν να παρακολουθήσουν το εν λόγω πρόγραμμα, κανένας δε θα μονιμοποιηθεί, παρά μόνο μικρός αριθμός από αυτούς θα διοριστούν ως συμβασιούχοι, έκτακτοι ή αντικαταστάτες.
Σημειώνουμε την απουσία σχετικής οικονομικοτεχνικής μελέτης από την πρόταση, η οποία κατά την άποψή μας δεν είναι τυχαία, αλλά σχετίζεται με μια από τις ασάφειες της συγκεκριμένης πρότασης που κρύβουν σοβαρούς κινδύνους. Η πρόταση δε συγκεκριμενοποιεί τους οργανισμούς που θα προσφέρουν το πρόγραμμα που θα οδηγεί στην απόκτηση του Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής Κατάρτισης. Γίνεται μια γενικόλογη αναφορά ότι «το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο έχει την ευθύνη για τον καθορισμό του περιεχομένου και την υλοποίηση του Προγράμματος Παιδαγωγικής Κατάρτισης, σε συνεργασία με τα πανεπιστήμια που θα το προσφέρουν». Λαμβάνοντας υπόψη το τεράστιο κόστος διοργάνωσης ενός προγράμματος για τόσες χιλιάδες υποψήφιους, καθώς και τις πρακτικές δυσκολίες που έχουν τα κρατικά πανεπιστήμια να ανταποκριθούν σε αυτή την ανάγκη, γεννάται εύλογα η υποψία ότι το ΥΠΠ σχεδιάζει την παραχώρηση της παιδαγωγικής κατάρτισης των καθηγητών στα Ιδιωτικά Πανεπιστήμια, τα οποία, έναντι διδάκτρων, θα σπεύσουν να το προσφέρουν. Η προοπτική παραχώρησης της παιδαγωγικής κατάρτισης των υποψήφιων εκπαιδευτικών στα Ιδιωτικά Πανεπιστήμια διαφάνηκε άλλωστε ξεκάθαρα από δηλώσεις του ίδιου του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού στα ΜΜΕ.
Λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω, η ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ επαναλαμβάνει για μια ακόμα φορά ότι πριν από τη διασφάλιση της μονιμοποίησης όλων των συμβασιούχων, έκτακτων και αντικαταστατών συναδέλφων που εργάζονται για χρόνια στα σχολεία και ολοκλήρωσαν το Πρόγραμμα Προϋπηρεσιακής Επιμόρφωσης, δεν πρόκειται να αποδεχτεί την εμπλοκή της οργάνωσής μας σε οποιαδήποτε συζήτηση για ένα νέο σύστημα διορισμού. Υπογραμμίζουμε προς όλες τις κατευθύνσεις ότι δε μας ικανοποιούν ασαφείς και γενικόλογες διακηρύξεις για το πιο πάνω θέμα, διότι έγιναν και στο πρόσφατο παρελθόν για άλλα ζητήματα χωρίς να τηρηθούν (π.χ. μόλις πρόσφατα ο επαναδιορισμός συμβασιούχων), αλλά μέσα από σαφείς και ξεκάθαρες δεσμεύσεις, που θα κατοχυρώνουν τους συνάδελφούς μας και θα διαγράφουν με σαφήνεια τον τρόπο που θα διασφαλιστούν.
Ως ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ δεν είμαστε διατεθειμένοι ούτε να πουλήσουμε τους συμβασιούχους, έκτακτους και αντικαταστάτες συναδέλφους μας, ούτε να συμμετέχουμε στη δημιουργία ψεύτικων ελπίδων και να κοροϊδεύουμε τη νέα γενιά. Γι’ αυτό ζητάμε την άμεση απόσυρση της πρότασης του ΥΠΠ. Για να υπάρχει νόημα σε οποιαδήποτε συζήτηση που θα αφορά ένα νέο σύστημα διορισμού, πρέπει πρώτα το ΥΠΠ να προχωρήσει σε σημαντική αύξηση των θέσεων διορισμού των εκπαιδευτικών με μέτρα που θα αναβαθμίζουν ουσιαστικά το δημόσιο σχολείο. Σε αντίθετη περίπτωση είναι άκαιρη και άνευ περιεχομένου η οποιαδήποτε συζήτηση για νέο σχέδιο διορισμών.
Για όλους τους πιο πάνω λόγους, αλλά και επειδή το ΥΠΠ δεν έχει μετακινηθεί από την πρόταση που κατέθεσε, αποφεύγοντας το διάλογο, αδιαφορώντας για τις θέσεις μας και προσβάλλοντας με πρωτοφανή τρόπο τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και τους εκπαιδευτικούς, καταθέτουμε το πιο κάτω πλαίσιο αγώνα στο σημερινό ΚΔΣ:
1.    Πραγματοποίηση της αναβληθείσας έκτακτης Παγκύπριας Συνδιάσκεψης, την Τετάρτη 30/10/2013 στις 4:00 μ.μ. με μοναδικό θέμα το νέο σχέδιο διορισμού εκπαιδευτικών που κατέθεσε το Υπουργείο. Στη ΠΣΓΑ να συμμετέχουν ως παρατηρητές οι εκπρόσωποι της Επιτροπής Συμβασιούχων και Εκτάκτων και της Επιτροπής Προϋπηρεσιακής Κατάρτισης.
2.    Επαφές με τις άλλες εκπαιδευτικές οργανώσεις.
3.    Επαφές με Γονείς και Μαθητές.
4.    Πραγματοποίηση μονοήμερης απεργίας, την Πέμπτη 31/10/2013, με συνακόλουθη συγκέντρωση διαμαρτυρίας των συναδέλφων έξω από το Υ.Π.Π.
5.    Κορύφωση απεργιακών μέτρων σε περίπτωση μη απόσυρσης της πρότασης με την πραγματοποίηση κυλιόμενων απεργιών.


Λευκωσία, 24/10/2013





Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ ΑΠΟΡΡΙΦΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΤΟΥ ΚΔΣ.

Τετάρτη, 23 Οκτωβρίου 2013

Την γέννησε η ανάγκη, την επέβαλε η ζωή




Όπου να’ ναι θα κατακαθίσει ο κονιορτός που ξεσηκώνουν οι κυβερνώντες εδώ και 6 μήνες. Θα σταματήσει και η λάσπη που κουβαλούν με βαρέα φορτηγά. Κονιορτός και λάσπη. Ιδανικός τρόπος διακυβέρνησης! Πλην όμως, δεν μπορεί να κρατήσει για πολύ. Διαφορετικά υπάρχει ο κίνδυνος να τους σκεπάσουν και τα δυο.

Θα μπορούσε κάποιος να μπει και στη διαδικασία της σύγκρισης. Τι έκανε αυτή η διακυβέρνηση στους 6 μήνες, τι έκανε η προηγούμενη και η προ-προηγούμενη ή τι έκαναν και τι κατάφεραν όλες οι προηγούμενες, μαζί και χώρια. Έστω και εν μέσω λάσπης και σκόνης. Η μνήμη όμως ούτε λασπώνεται, ούτε σκονίζεται. Θα μπορούσαμε ν’ αναφέρουμε αυτά που, αίφνης, έρχονται στο μυαλό του μέσου πολίτη:
·         Ποιος μας οδήγησε στο φυσικό αέριο.
·         Ποιος συγκρατούσε τους μισθούς.
·         Ποιος διατηρούσε τους 13ους μισθούς.
·         Ποιος άναβε κόκκινο για κατάργηση της Α.Τ.Α.
·         Ποιος κλείδωνε τα εφάπαξ.
·         Ποιος στήριζε και υπερασπιζόταν τους ημικρατικούς.
·         Ποιος περιφρουρούσε τα κεκτημένα των εργαζομένων.
·         Ποιος κατέθετε νομοσχέδια στη Βουλή για φορολόγηση του πλούτου.
·         Ποιος προχώρησε (για πρώτη φορά στον τόπο) στη συνολική Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση.
·         Ποιος αγωνίστηκε μέχρι τέλους για να μην περάσει η παράταση στο 63ο.

Όπως φυσικά και στο μυαλό του μέσου πολίτη και πάλι, δε μπορεί παρά να τίθενται και τα παράλληλα ερωτήματα, ρητορικά ή όχι.

·         Ποιος με τις ενέργειές του προσπαθεί να οδηγήσει το φυσικό αέριο σε χέρια μη δημόσια ή ξένα.
·         Ποιος στοχοποίησε από τη πρώτη στιγμή τους μισθούς με πρωτοφανείς περικοπές.
·         Ποιος κατέστησε επισφαλείς τους 13ους μισθούς.
·         Ποιος εδώ και χρόνια ισχυρίζεται ότι η ΑΤΑ πρέπει να καταργηθεί και όταν ήταν ξανά στην εξουσία (2001 – 2002) την κουτσούρεψαν, ενώ δεν υπήρχε καμιά οικονομική κρίση, αλλά απαίτηση των Βιομηχάνων / Εργοδοτών.
·         Ποιος προσπαθεί, με κάθε τρόπο, να ξεκλειδώσει τα εφάπαξ οδηγώντας πολλούς σε πανικό και πρόωρη αφυπηρέτηση.
·         Ποιος ξεκίνησε, ήδη, το ξήλωμα των ημικρατικών και μάλιστα αυτών που είναι κερδοφόροι.
·         Ποιος, αντί να υπερασπίζεται τους εργαζόμενους, τάσσεται με τον πλούτο.
·         Ποιος καταψήφιζε στη Βουλή οτιδήποτε ερχόταν από την προηγούμενη κυβέρνηση, με νομοσχέδιο, για στήριξη της οικονομίας και αφορούσε τον πλούτο, τη μεγάλη ιδιοκτησία, τις εταιρείες.
·         Ποιος επιδιδόταν στην αντι-μεταρρύθμιση, για να μην αλλάξει τίποτε στο χώρο της παιδείας.
·         Ποιος επέβαλε την παράταση του ορίου αφυπηρέτησης στους εκπαιδευτικούς και μετά καμωνόταν ότι αγωνίζεται για τους άνεργους πτυχιούχους.

Μπορεί κάποιος να μιλά για ώρες για όλα τα θέματα που τέθηκαν και για άλλα πολλά (και κεφαλαιώδη) που δεν αναφέρτηκαν. Θα σταθούμε σ’ ένα μόνο, το τελευταίο. Την εκπαίδευση, την παιδεία γενικότερα και τη συντελούμενη Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση.

Η προηγούμενη κυβέρνηση προχώρησε σε μια συνολική Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση εμπλέκοντας το σύνολο του εκπαιδευτικού κόσμου αλλά και την κοινωνία ολόκληρη αφού, προηγήθηκε και δημοσίως αλλά και δομημένος διάλογος των φορέων της εκπαίδευσης. Για 12 μήνες το εκπαιδευτικό σύστημα αξιολογείτο και κατέληξε σε ένα μνημειώδες έργο, την Έκθεση της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης από επτά επιφανείς ακαδημαϊκούς από Κύπρο, Ελλάδα και αλλού. Ξεκίνησε η υλοποίηση της σε όλες τις βαθμίδες με τους εκπαιδευτικούς στην πρώτη γραμμή, με στόχο ένα δημοκρατικό και ανθρώπινο σχολείο, που θα προάγει την κριτική σκέψη, θα αποσκοπεί στον σκεπτόμενο πολίτη, τον ενεργό πολίτη. Κορυφαία στιγμή η συγγραφή των Νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων, που εκσυγχρονίζουν το περιεχόμενο της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Η μεταρρύθμιση προχώρησε, παρά την πολεμική των σημερινών συγκυβερνώντων και μέσα στη Βουλή (σταύρωναν τα κονδύλια) και έξω από την Βουλή, με την προπαγάνδα και τον παμπούλα, δήθεν, της αριστερής μεταρρύθμισης. Οι προσπάθειες τους φυσικά απέτυχαν για δυο λόγους:

Πρώτον: Ήταν μια μεταρρύθμιση που στηριζόταν στην επιστημοσύνη, στις επιστήμες της παιδαγωγικής και όχι σε πολιτικές ή κομματικές ντιρεκτίβες και

Δεύτερον: Η μεταρρύθμιση αγκαλιάστηκε από το σύνολο του εκπαιδευτικού κόσμου, που αποτέλεσε και αποτελεί την ασπίδα στις όποιες επιβουλές, από οπουδήποτε και αν προέρχονται.

Ο νυν Υπουργός, από τη πρώτη μέρα της ανάληψης των καθηκόντων του, αναλώνεται σε μια παραφιλολογία, δήθεν, εκσυγχρονισμού, πιεζόμενος από τον Αρχιεπίσκοπο αλλά και άλλους, που καμιά αλλαγή δεν ήθελαν στην εκπαίδευση. Στις προθέσεις του ήταν, ίσως να είναι ακόμη, ν’ αλλάξει οτιδήποτε κτίστηκε τα τελευταία χρόνια και βρίσκεταιστα πρώτα στάδια εφαρμογής και αναμένονται τα πρώτα αποτελέσματα. Όπως ο ίδιος ανέφερε, όρισε επιτροπές, θα τα αξιολογήσει όλα και θ’ αποφασίσει, παρουσιάζοντας μια εικόνα των πραγμάτων, ως να είμαστε στην άκρη ενός χάους. Γρήγορα όμως προσέκρουσε στην ασπίδα που είπαμε πιο πριν.

Όρισε επιτροπές, στην πλειοψηφία υφιστάμενους του και επικεφαλής τέθηκε ο ίδιος για να πάρει τις τελικές αποφάσεις. Στην εκπαίδευση όμως δε λειτουργούμε κατ’ αυτό τον τρόπο κ. Υπουργέ. Στην εκπαίδευση γίνεται διάλογος, επιδιώκεται συναίνεση και για τα πολύ εξειδικευμένα το λόγο έχουν οι επιστήμονες. Χωρίς να σημαίνει ότι οι θέσεις των άλλων εμπλεκόμενων δε λαμβάνονται υπόψη. Κάθε άλλο. Αλλά οι ρόλοι είναι διακριτοί. Γι’ αυτό και οι προκάτοχοί σας είχαν συστήσει τα Συμβούλια Παιδείας. Για να συζητούνται οι αλλαγές και να καθορίζεται η πορεία.

Στα συμβούλια παιδείας όπου εκπροσωπούνται όλοι οι φορείς της κοινωνίας. Εσείς τι κάνατε; Προχωράτε από μόνος σας, χωρίς να συζητάτε με κανένα. Και όταν, για πρώτη φορά, συγκαλέσατε επιτέλους το Συμβούλιο Δημοτικής και Μέσης, που έπρεπε να το είχατε πράξει και πριν προχωρήσετε και με τις άλλες σας αποφάσεις, γι’ αυτό έχουν συσταθεί εξάλλου, φάνηκαν οι προθέσεις σας. Καλύτερα φάνηκε η νοοτροπία σας: «Εγώ αποφασίζω». Πήρατε τον κόσμο στο Συμβούλιο, του παρουσιάσατε ένα Σχέδιο για ένα νέο σύστημα διορισμού και ηθέλατε, την ίδια ώρα να το διαβάσουν, να σου πουν τις θέσεις τους και να πάνε στο καλό. Κύριε Υπουργέ, με όλο το σεβασμό, δεν λειτουργούν έτσι τα Συμβούλια Παιδείας, δεν λειτούργησαν έτσι ποτέ. Στα Συμβούλια Παιδείας γίνεται εντελεχής διάλογος, μπαίνουν στη βάσανο της συζήτησης όλες οι απόψεις και παίρνονται μετά οι όποιες αποφάσεις μέσα από βαθύ στοχασμό και λογική τετράγωνη. Δεν είναι ψεκάστε – σκουπίστε – τελειώσατε. Τι καταφέρατε; Αντί δημόσιο διάλογο, δημόσιο αλαλούμ. Είμαι σίγουρος ότι θα ανακρούσετε πρύμνας. Το καταλαμβαίνω, ηθέλατε ν’ αλλάξετε το σχέδιο που κατατέθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση (πολύ καλύτερο από το δικό σας, κατά γενική ομολογία, ακόμα και των δικών σας) και αρχίσατε τις πρόχειρες, χωρίς καμιά μελέτη, αλλαγές. Το αποτέλεσμα;

Θυματοποιείται τους εκπαιδευτικούς που για χρόνια δουλεύουν ως συμβασιούχοι και που για πολλούς απ’ αυτούς ξόδεψε το κράτος πολλά κονδύλια για την προϋπηρεσιακή επιμόρφωσή τους. Από την άλλη είστε έτοιμος να ξοδέψετε δεκάδες εκατομμύρια (170 - 200 περίπου) για να επιμορφώσετε 30 χιλιάδες κόσμο, που στο τέλος δεν θα διοριστούν. Διορισμοί δεν γίνονται. Φροντίσατε και εσείς γι’ αυτό με τα μέτρα που πήρατε. Δεν το συζητώ αν ήταν ή όχι προτεραιότητα ο Κατάλογος Διοριστέων τη στιγμή που διορισμοί όχι μόνο δεν γίνονται αλλά έχουμε απολύσεις. Και η κατάσταση θα επιδεινώνεται. Εσείς είστε υπουργός, εσείς καθορίζετε και τις προτεραιότητες. Κάποιοι λένε ότι προσπαθείτε ν’ αποπροσανατολίσετε. Δικαίως ίσως;

Αυτό που φοβάμαι κ. Υπουργέ, είναι ότι αν συνεχίσετε με την ίδια νοοτροπία και για τα άλλα ζητήματα της μεταρρύθμισης και τις αλλαγές που έχουν συντελεστεί θα δημιουργήσετε διαλυτικές τάσεις στο χώρο της εκπαίδευσης με άμεσες συνέπειες στα παιδιά μας. Αυτό που δεν καταλάβατε, ίσως, είναι ότι η μεταρρύθμιση δεν ήταν απόφαση του ενός. Ούτε Υπουργού, ούτε Προέδρου. Ήταν προϊόν συλλογικής δουλειάς. Δεν ήλθε για να φύγει. Άρχισε και θα συνεχιστεί. Είτε το θέλουμε είτε όχι. Και θα συνεχίζεται ες αεί. Έγινε πλέον υπόθεση ΟΛΩΝ. Καλύτερα να έλθετε αρωγός. Παρεμβήκατε διορθωτικά σε ένα από τα 17 γνωστικά αντικείμενα των Νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων, όχι επί της ουσίας, αλλά σε ένα καθαρά πρακτικό ζήτημα. Καλώς. Έτσι σας θέλουμε, συνοδοιπόρο. Οι αλλαγές, ο εκσυγχρονισμός, δεν είναι θέμα πολιτικών αποφάσεων μόνο. Επιβάλλονται από την ίδια τη ζωή. Ιδιαίτερα στο ζωντανό κομμάτι της παιδείας.

Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, που ξεκίνησε επί Τάσσου Παπαδόπουλου και συνεχίστηκε επί Δημήτρη Χριστόφια, θα συνεχίσει και επί Νίκου Αναστασιάδη και επί όλων των επόμενων Προέδρων. Είναι ένα ποτάμι που δεν γυρίζει πίσω. Την Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση τη γέννησε η κοινωνική ανάγκη. Την επέβαλε η ίδια η ζωή.
Σωτήρης Χαραλάμπους
Πρόεδρος Προοδευτικής Κίνησης Καθηγητών
23  Οκτωβρίου  2013

Τρίτη, 22 Οκτωβρίου 2013

Απεταξάμην το νέο σύστημα διορισμού ή ποιος λέει ψέματα για την πρόταση του ΥΠΠ



Μετά το σάλο που προκάλεσε η ανεκδιήγητη πρόταση του ΥΠΠ για το «νέο σύστημα πρόσληψης εκπαιδευτικών λειτουργών στα δημόσια σχολεία», ένας ένας ή καλύτερα μία μία άρχισαν να αποστασιοποιούνται από την πρόταση και προσπαθούν να επιρρίψουν αλλού την ευθύνη για το περιεχόμενό της. Ο Υπουργός Παιδείας, μετά τον πρώτο ενθουσιασμό, άρχισε να αποδίδει την πρόταση σε πανεπιστημιακό μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής που ο ίδιος διόρισε, ο οποίος είναι γνωστός για τις αντεκπαιδευτικές του απόψεις. Τα κόμματα και άλλοι οργανωμένοι φορείς, βλέποντας την αντίδραση αλλά και μελετώντας καλύτερα το περιεχόμενο, αποτάσσονται την κυβερνητική πρόταση, ακόμα και αν συγκυβερνούν.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η διαφοροποίηση της Προέδρου της Επιστημονικής Επιτροπής που συνέστησε ο ίδιος ο Υπουργός, η οποία δήλωσε δημόσια σε συνέδριο που διοργανώθηκε στη Λευκωσία ότι δε συμμετείχε στη διαδικασία ετοιμασίας της πρότασης. Σε άρθρο της, μάλιστα, ασκεί με εύσχημο και συγκεκαλυμμένο τρόπο κριτική στην πρόταση. Το παράξενο είναι ότι στην εισαγωγή της πρότασης που κατέθεσε ο Υπουργός υπάρχει σαφής αναφορά ότι το θέμα του συστήματος διορισμού «αποτέλεσε, επίσης, αντικείμενο συζήτησης σε συνεδρίες της Επιστημονικής Επιτροπής που διορίστηκε». Από τα πιο πάνω προκύπτει ότι ένας από τους δύο λέει ψέματα. Είτε ο Υπουργός, που ήθελε προφανώς με την επίκληση της Επιστημονικής Επιτροπής να δώσει μια ψεύτικη επιστημονική υπόσταση στην πρόταση που κατέθεσε, είτε η Πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής, σε μια προσπάθεια να αποστασιοποιηθεί από την πρόταση του Υπουργείου.
Την αλήθεια μάλλον δε θα τη μάθουμε ποτέ. Δεν έχει και ιδιαίτερη σημασία. Η αλήθεια που γνωρίζουμε, την οποία φέρνει στην επιφάνεια το αλαλούμ με την πρόταση για το σύστημα διορισμού, είναι αυτή που βιώνουμε καθημερινά στα σχολεία. Είναι η προχειρότητα, η ανικανότητα και η ανεπάρκεια άσκησης εκπαιδευτικής πολιτικής από το Υπουργείο, καθώς και η έλλειψη διαφάνειας, διαλόγου και τεκμηρίωσης για τις αποφάσεις που λαμβάνονται, για να μη μιλήσουμε για τα βολέματα ημετέρων που βρίσκονται στην κορυφή της ατζέντας «εκσυγχρονισμού» του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Τα αποτελέσματα δυστυχώς τα πληρώνουμε όλοι μας∙ με την αθέτηση της δέσμευσης ότι η αποκοπή των μισθών θα οδηγήσει στον επαναδιορισμό όλων των συμβασιούχων, με την πρόταση του Προέδρου της Δημοκρατίας για εργοδότηση των αδιόριστων συμβασιούχων στην Εθνική Φρουρά, με τα προβλήματα στη στελέχωση των σχολείων που ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί, με τη διάλυση των Κρατικών Ινστιτούτων Επιμόρφωσης, με την υποβάθμιση των Εσπερινών Σχολείων, με τις αντιφατικές οδηγίες για την εφαρμογή των νέων αναλυτικών προγραμμάτων και εσχάτως με την πρόταση για το νέο σύστημα διορισμού.
Είναι καιρός να σοβαρευτούν στο Υπουργείο, γιατί με τέτοια «ηγεσία» το μέλλον των σχολείων, των εκπαιδευτικών και των μαθητών προμηνύεται ζοφερό, χωρίς καν να λάβουμε υπόψη την παρουσία της Τρόικα και της Παγκόσμιας Τράπεζας!