Τελευταίες ειδήσεις

Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου 2018

Ώρα να μιλήσουν οι χιλιάδες εκπαιδευτικοί και να στείλουν μηνύματα σε πολλαπλούς αποδέκτες…

ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΟΥ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ*
Στις 22 Φεβρουαρίου 2018 οι εκπαιδευτικοί καλούνται να τοποθετηθούν για μια εκπαιδευτική πολιτική, η οποία είναι προγραμματισμένη να εφαρμοστεί από τη νέα σχολική χρονιά (εντάσσεται στους νέους Κανονισμούς Λειτουργίας των σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης) και η οποία τους αφορά άμεσα. Η πρόσφατη απόφαση της Παγκύπριας Συνδιάσκεψης Γενικών Αντιπροσώπων (ΟΕΛΜΕΚ) για διενέργεια δημοψηφίσματος, θεωρώ ότι προσθέτει στον αναγκαίο εκδημοκρατισμό της Οργάνωσής μας, καθώς είναι σημαντικό, για μείζονος σημασίας εκπαιδευτικά ζητήματα, η εκάστοτε ηγεσία να αφουγκράζεται τη βάση, την κατάλληλη, βέβαια, χρονική στιγμή. Όμως, αυτή την ώρα δεν έχει πραγματικά καμία προσθετική αξία η αναδρομή στο παρελθόν και η ομφαλοσκόπηση για το πώς φτάσαμε σε αυτό το σημείο. Κάτι τέτοιο θα οδηγούσε σε μιαν άγονη και επικίνδυνη εσωστρέφεια.   
Ανεξάρτητα από προσωπικές απόψεις, οι οποίες είναι καθόλα σεβαστές, έρευνες και εκθέσεις που έγιναν κατά καιρούς για το Κυπριακό Εκπαιδευτικό Σύστημα κατατείνουν στο ότι το Δημόσιο Σχολείο είναι εξετασιοκεντρικό. Η Έκθεση της Επιτροπής των επτά Πανεπιστημιακών αναφέρει για τον προηγούμενο τύπο Λυκείου ότι αυτό έχει χάσει «πλήρως τον μορφωτικό του χαρακτήρα» και ότι «στην πράξη έχει μετατραπεί σε συνεχές εξεταστικό κέντρο με μοναδικό στόχο οι μαθητές να επιτύχουν την πολυπόθητη είσοδό τους στο Πανεπιστήμιο». Και συμπληρώνει: «Τα Λύκεια τελικά δεν εκπαιδεύουν ελεύθερους και δημοκρατικούς πολίτες. […] Όλα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τον κλειστό αριθμό εισακτέων στα πανεπιστήμια οδήγησαν στην άνθιση της παραπαιδείας που αποτελεί τεράστιο εκπαιδευτικό, αλλά πρωτίστως κοινωνικό πρόβλημα, αφού μετατρέπει τη γνώση από δικαίωμα για όλους σε εμπόρευμα για όσους έχουν οικονομικές αντοχές».  Αν όλα όσα αναφέρθηκαν πιο πάνω ήταν υπαρκτά στον προηγούμενο τύπου Λυκείου, ας αναλογιστεί ο καθένας τι πραγματικά πρόκειται να συμβεί από τη νέα σχολική χρονιά στα δημόσια σχολεία μας, από τη στιγμή που η πιο πάνω κατάσταση όχι μόνο παραμένει, αλλά επιδεινώνεται με την προσθήκη και άλλων εξετάσεων. Τι δηλαδή πρόκειται για παράδειγμα να συμβεί με τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου, οι οποίοι σε μία σχολική χρονιά θα παρακάθονται σε δεκατέσσερις τουλάχιστον εξετάσεις (πέντε τον Δεκέμβριο, πέντε τον Μάιο και για όλους εκείνους που ενδιαφέρονται να εξασφαλίσουν θέση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, άλλες τέσσερις τουλάχιστον εξετάσεις (εφ’ όλης της ύλης αυτή τη φορά) στη συνέχεια. Σημειώνεται δε ότι ένας μαθητής, για να διεκδικήσει θέση σε περισσότερα πλαίσια πρόσβασης, θα πρέπει να επιλέξει πολύ περισσότερα από τέσσερα μαθήματα.
Ας δούμε, όμως, τι άλλο προνοούν οι νέοι κανονισμοί σχετικά το επίμαχο θέμα μαζί με κάποιες κριτικού τύπου νύξεις για προβληματισμό:
  • Σταδιακή εισαγωγή των εξετάσεων στο τέλος των τετραμήνων. Από την ερχόμενη σχολική χρονιά εισάγονται εξετάσεις στην Α΄ και Β΄ Λυκείου, τη μεθεπόμενη στη Γ΄ Λυκείου και τη σχολική χρονιά 2020-2021 σε όλο το εύρος του Γυμνασιακού Κύκλου. Καλά είναι να θυμηθούμε εδώ και το περιβόητο και πολυσυζητημένο θέμα του χάσματος μεταξύ Δημοτικού και Γυμνασίου και αν αυτή η πολιτική βοηθά στη γεφύρωσή του.
  • Η λήξη των μαθημάτων (όχι του τετραμήνου) για το Α΄ τετράμηνο μετατίθεται από τις 20 Ιανουαρίου εκάστου έτους στις 11 με 12 Δεκεμβρίου (περίπου). Είναι προφανές ότι ο διδακτικός χρόνος συρρικνώνεται δραματικά. Το ίδιο συμβαίνει και με το Β΄ τετράμηνο. Ας αναλογιστούμε τις απώλειες σε διδακτικό χρόνο για τα έξι συναπτά έτη φοίτησης ενός μαθητή στο δημόσιο σχολείο και όλα αυτά σε συνάρτηση με τον τεράστιο όγκο της «διδακτέας ύλης», για να μιλήσουμε με παραδοσιακούς όρους, που κάποιοι στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού ισχυρίζονται ότι έχει ήδη μειωθεί.  
  • Συγκροτούνται από τον Νοέμβριο Εξεταστικές Επιτροπές για τη θεματοθέτηση της πρώτης και δεύτερης σειράς Εξετάσεων.
  • Σε διάστημα οκτώ με δέκα ημερών, οι μαθητές παρακάθονται και στα τέσσερα/πέντε εξεταστέα τους μαθήματα.
  • Τα διαγωνίσματα δε μειώνονται, όπως διατεινόταν οι υπέρμαχοι των εξετάσεων. Στους νέους κανονισμούς [άρθρο 30 (2)] αναφέρεται ρητά: «οι καθηγητές είναι υποχρεωμένοι να εξετάζουν τους μαθητές τους γραπτώς μία (1) τουλάχιστον φορά το τετράμηνο πλην του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής, όπου οι μαθητές εξετάζονται με πρακτική δοκιμασία».
  • Με την επιστροφή των εκπαιδευτικών και των μαθητών από τις διακοπές των Χριστουγέννων, οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να παραδώσουν στους μαθητές/-τριες τα εξεταστικά τους δοκίμια και να παρέχουν ανατροφοδότηση. Απλώς υπενθυμίζεται ότι και σήμερα οι εκπαιδευτικοί δρουν ανατροφοδοτικά μετά από κάθε τύπου αξιολόγηση. Όσο για το περιβόητο πλεονέκτημα ότι η «διδακτέα ύλη» μοιράζεται, αυτό είναι μια άλλη μεγάλη συζήτηση με προεκτάσεις παιδαγωγικές, επιστημολογικές κ.ά. .
Χωρίς αμφιβολία, είναι πολύ σημαντική τόσο η αυθεντική διδασκαλία όσο και η συνακόλουθη αυθεντική αξιολόγηση. Όμως για να γίνουν αυτά θα πρέπει να υπάρχει, μεταξύ άλλων, ο απαραίτητος χρόνος, συμβατά με αυτόν Αναλυτικά Προγράμματα και κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό. Όταν ένα παιδί αποτυγχάνει στο σχολείο δεν προσθέτεις εξετάσεις. Αυτό που χρειάζεται είναι ένας άλλος «προσανατολισμός της Εκπαίδευσης», για να θυμηθούμε τον Δημαρά, και μεταξύ άλλων, χρόνος για άλλες προσεγγίσεις, αλλού τύπου διδακτική μεθοδολογία και άλλα εργαλεία. Ας έχουμε πάντα υπόψη μας ότι σε αυτό το δημόσιο σχολείο φοιτούν, μεταξύ άλλων, πέραν των 1500 λειτουργικά αναλφάβητων παιδιών, καθώς και χιλιάδες παιδιά της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.  
Επτά περίπου μήνες πριν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, θεωρώ ότι υπάρχει ακόμα χρόνος για διάλογο. Ο διάλογος δεν έβλαψε ποτέ κανέναν. Αρκεί να υπάρχει θέληση. Ας γίνει μια ύστατη προσπάθεια να συζητηθούν τα πιο πάνω ζητήματα με τους αρμόδιους φορείς. Άλλωστε έντονες απόψεις για το θέμα αυτό δεν έχουν μόνο οι Οργανωμένοι Γονείς και η ΟΕΛΜΕΚ, αλλά και πολλοί άλλοι στην πυραμίδα του ίδιου Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, καθώς και Παιδαγωγοί.  
Είμαι πεπεισμένος ότι οι χιλιάδες των εκπαιδευτικών θα αφήσουν στην άκρη τον παραταξιακό συνδικαλισμό και θα αναμετρηθούν με τα δεδομένα όπως δυστυχώς διαμορφώθηκαν, δίνοντας ισχυρή εντολή στην ηγεσία της ΟΕΛΜΕΚ να επιδιώξει, μέσα από διάλογο, τουλάχιστον, το καλύτερο δυνατόν. Παραταξιακές λογικές δεν χωρούν σε τέτοια ζητήματα.
Κλείνοντας, θα ήθελα να τονίσω για άλλη μια φορά τούτο: Η ΟΕΛΜΕΚ δεν απειλεί και δεν εκβιάζει κανέναν. Τέτοιες νοοτροπίες δεν ωφελούν. Καταθέτει απλώς τις θέσεις της για προβληματισμό και με μοναδικό γνώμονα το καλώς νοούμενο συμφέρον του δημόσιου σχολείου, τουλάχιστον, όπως εμείς το αντιλαμβανόμαστε. Η διαφορετικότητα των απόψεων πολλαπλασιάζει και προσθέτει και σε καμία περίπτωση δε διαιρεί ούτε αφαιρεί.
*Πρόεδρος ΟΕΛΜΕΚ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου