ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ
ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΟΛΤΕΚ)
Οι εκθέσεις
Για αρκετούς μήνες τώρα αναμένουμε να μεταφραστούν στα ελληνικά οι
Εκθέσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας για την εκπαίδευση του τόπου μας
αλλά δυστυχώς μετάφραση δεν βλέπουμε παρά την υπόσχεση που έδωσε ο ίδιος ο Υπουργός
Παιδείας και Πολιτισμού κατά την παρουσίαση των Εκθέσεων. Η μετάφραση των
Εκθέσεων θα βοηθούσε στην αποφυγή παρερμηνειών και θα καταστούσε τις Εκθέσεις
προσβάσιμες σε μεγαλύτερο αριθμό ενδιαφερομένων εκπαιδευτικών και όχι μόνον.
Ως
γνωστό, οι εκθέσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας είναι
δύο, η μια ασχολείται με τη δομή του ΥΠΠ και η άλλη ασχολείται με τους
εκπαιδευτικούς και τους όρους εργοδότησής τους. Οι εκθέσεις έχουν κυκλοφορήσει
σε δυο εκδόσεις με τη δεύτερη να θεωρείται ως τελική και διορθωμένη.
Οι
εκθέσεις καταπιάνονται με όλο σχεδόν το φάσμα θεμάτων που απασχολούν τώρα ή
απασχόλησαν στο παρελθόν το εκπαιδευτικό μας σύστημα π.χ. νέο σύστημα πρόσληψης
των εκπαιδευτικών, Αξιολόγηση, εργάσιμο και διδακτικό χρόνο, αριθμό μαθητών ανά
τάξη, Σχολικές Εφορείες, μισθοδοσία, Αποσπάσεις, νέα δομή του ΥΠΠ, αυτονόμηση
των Επιθεωρητών και πολλά άλλα.
Οι εκθέσεις έχουν ήδη τύχει αμφισβήτησης από σχεδόν όλους τους
εμπλεκόμενους τόσον για την έλλειψη επιστημονικότητας των αναλύσεων όσο και για
τη μη τεκμηρίωση και πειστικότητα των εισηγήσεων. Έχουν χαρακτηρισθεί από
πολλούς ως ένα συνονθύλευμα παλιών εκθέσεων και προτάσεων ο ίδιος δε ο Υπουργός
παραδέχθηκε τις αδυναμίες των εκθέσεων και άφησε να εννοηθεί ότι θα προωθήσει επιλεκτικά
κάποιες από τις εισηγήσεις.
Εμείς σαν Προοδευτική Κίνηση Καθηγητών της Τεχνικής Εκπαίδευσης είμαστε
πάντα έτοιμοι να στηρίξουμε τις εισηγήσεις εκείνες που πραγματικά στοχεύουν στη
αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης γενικότερα και της τεχνικής εκπαίδευσης
ειδικότερα.
Δυστυχώς όμως, ειδικά για τον τρόπο που αντιμετωπίζεται η Τεχνική
Εκπαίδευση από τους συντάκτες των εκθέσεων αλλά και για τις καταστροφικές συνταγές
και εισηγήσεις που προτείνουν δεν μας αφήνουν κανένα περιθώριο αισιοδοξίας.
Η
Προοδευτική με ανακοινώσεις της έχει ήδη προειδοποιήσει για τις απαράδεκτες
εισηγήσεις που προβλέπουν, μεταξύ άλλων, τη μείωση των μισθών, την κατάργηση
θέσεων προαγωγών, την κατάργηση των συνδυασμένων κλιμάκων, τη συγχώνευση
σχολείων, τη διασύνδεση του μισθού με την αξιολόγηση, την επέκταση του ωραρίου
εργασίας και την αύξηση του αριθμού μαθητών ανά τάξη.
Ας
δούμε όμως πως η Παγκόσμια Τράπεζα και οι ντόπιοι
χειροκροτητές της βλέπουν την Τεχνική Εκπαίδευση και το μέλλον της.
Οι καταστροφικές
εισηγήσεις για τη ΜΤΕΕ
Σε
όλες τις αναφορές για τη Μέση Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση, και
χρησιμοποιώντας την ορολογία VET (Vocational Education and Training), γίνεται
μια ισοπεδωτική προσέγγιση αποκρύπτοντας το γεγονός ότι οι κλάδοι/ειδικότητες
της ΜΤΕΕ προσφέρονται σε δύο κατευθύνσεις (τη Θεωρητική και την Πρακτική) με
διαφορετικούς στόχους και που απευθύνονται σε μαθητές με διαφορετικές επιδόσεις.
Είτε σκόπιμα γίνεται η ισοπεδωτική προσέγγιση είτε από άγνοια, η ζημιά που
προκαλείται είναι η ίδια.
Ένας
οργανισμός, όπως η Παγκόσμια Τράπεζα, που πληρώνεται αδρά για να συντάξει μιαν
έκθεση για να βελτιώσει, όπως διατείνεται, τη ΜΤΕΕ όφειλε τουλάχιστον να
γνωρίζει καλά την υφιστάμενη κατάσταση. Το γεγονός ότι δεν γνωρίζει, δείχνει προχειρότητα,
τσαπατσουλιά και σκοπιμότητα.
Περιγράφοντας
λοιπόν την υφιστάμενη κατάσταση στη ΜΤΕΕ αναφέρει μεταξύ άλλων η έκθεση: «…There are strong links with industry and service employers. However,
many of the school graduates then pass to university which is counter to the
function of a vocational stream. ..».
Είναι δηλαδή, κατά την Π.Τ., τεράστιο λάθος και ολίσθημα
το γεγονός ότι κάποιοι απόφοιτοι της ΜΤΕΕ κατορθώνουν και συνεχίζουν τις
σπουδές τους στο πανεπιστήμιο! Πού
βρήκατε κύριοι ότι το γεγονός αυτό είναι αντίθετο με τους στόχους της
(υφιστάμενης) ΜΤΕΕ; Αν δεν ξέρατε, ας
κοιτάζατε τουλάχιστον την ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού και
εκεί θα βρίσκατε το προφίλ του αποφοίτου της ΜΤΕΕ, όπου μεταξύ άλλων
αναφέρει ξεκάθαρα:
«Περαιτέρω Σπουδές
Ο/Η απόφοιτος μπορεί:
Ο/Η απόφοιτος μπορεί:
- Να διεκδικεί, με προοπτικές επιτυχίας, θέση για περαιτέρω σπουδές σε ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Κύπρου ή της Ελλάδας, στον/κλάδο/στην ειδικότητά του/της, στα πλαίσια γενικών ή ειδικών εξετάσεων.
- Να διεκδικεί θέση σε ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Κύπρου ή της Ελλάδας και σε άλλους τομείς πέραν του/της κλάδου/ειδικότητάς του/της, στα πλαίσια γενικών ή ειδικών εξετάσεων, με την προϋπόθεση ότι θα προετοιμαστεί μόνος/η του/της στα εξεταζόμενα μαθήματα που δεν διδάχτηκε στον/στην κλάδο/ ειδικότητά του/της.
- Να γίνει δεκτός/ή σε οποιοδήποτε ανώτερο ή ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα της Κύπρου ή του εξωτερικού, με την προϋπόθεση ότι θα ικανοποιεί τους όρους και τις προϋποθέσεις εισδοχής στο συγκεκριμένο εκπαιδευτικό ίδρυμα.».
Είναι φυσιολογικό το γεγονός ότι η πλειοψηφία των
αποφοίτων της ΜΤΕΕ εργοδοτούνται άμεσα στη βιομηχανία και μάλιστα με πολύ
καλούς όρους εργοδότησης.
Θεωρείται επίσης φυσιολογικό και σημαντικότατο το γεγονός
ότι αρκετοί απόφοιτοι μας καταφέρνουν και συνεχίζουν με επιτυχία τις σπουδές
τους σε ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Στο σημείο αυτό να υπενθυμίσουμε στον Υπουργό Παιδείας
και Πολιτισμού ότι στις προγραμματικές δηλώσεις του προέδρου κ. Ν. Αναστασιάδη
για την παιδεία, περιλαμβάνονται και τα ακόλουθα με τα οποία και συμφωνούμε:
Αναβάθμιση της Τεχνικής Εκπαίδευσης
·
Προτείνουμε την αναβάθμιση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης για
προσέλκυση μαθητών και βελτίωση της αποτελεσματικότητας, ούτως ώστε να
επιτευχθεί η μεγαλύτερη πρόσβαση των αποφοίτων της στην ανώτερη και ανώτατη
εκπαίδευση αλλά και στην παραγωγική διαδικασία.
·
Αύξηση της προσβασιμότητας στην ανώτερη και ανώτατη εκπαίδευση.
(σ.σ. περιλαμβάνονται ακόμη 7 σωστοί
στόχοι)
Περαιτέρω σχόλια περιττεύουν.
Μένουν όμως πολλά και βασανιστικά ερωτηματικά για την
ποιότητα και την αξιοπιστία της έκθεσης της Π.Τ.
Μια μνημειώδης εισήγηση των
φωστήρων που θα αναβαθμίσουν τη ΜΤΕΕ
Στην πρώτη έκθεση καταγράφονται τέσσερις εισηγήσεις (policy options) για τη ΜΤΕΕ. Παραθέτουμε την τέταρτη εισήγηση όπως
είναι στο κείμενο, στα αγγλικά:
«4. Put in place a contract
system whereby students cannot access university level education unless it is
linked to their training or after a certain number of years».!!!
Δηλαδή
αγαπητοί συνάδελφοι, να ζητείται από τους μαθητές της ΜΤΕΕ να υπογράφουν
συμβόλαιο ότι δεν θα προχωρήσουν σε πανεπιστημιακές σπουδές μετά την αποφοίτησή
τους.!!! Ακόμη διερωτόμαστε πως βρέθηκε
πέννα και πληκτρολόγιο να γράψει αυτήν την εισήγηση. Για τον εγκέφαλο που τη
σκέφτηκε, κανένα σχόλιο.
Πρόκειται,
με τους πιο ήπιους χαρακτηρισμούς, για μια αντιεπιστημονική, αντιεκπαιδευτική,
αντικοινωνική – ρατσιστική και αντιοικονομική προσέγγιση στα θέματα της
Τεχνικής Εκπαίδευσης.
Αντιεπιστημονική, επειδή
δεν τεκμηριώνεται με κανένα επιχείρημα και επειδή σε κανένα επιστημονικό
σύγγραμμα ή επιστημονικό συνέδριο δεν αντικρίσαμε ξανά παρόμοια άποψη.
Αντιεκπαιδευτική,
επειδή, ως αξίωμα, καμιά εκπαιδευτική διαδρομή δεν πρέπει να οδηγεί σε
αδιέξοδο.
Αντικοινωνική – ρατσιστική,
επειδή εκ της φύσεως της η Τεχνική Εκπαίδευση οφείλει, και το πράττει σε ένα μεγάλο βαθμό, να ενισχύει την
κοινωνική συνοχή. Με την εισήγηση των
φωστήρων, ο διαχωρισμός των νέων με κριτήρια την κοινωνική προέλευση και την
οικονομική κατάσταση θα μεγαλώσει ακόμη περισσότερο. Μήπως αυτό τελικά επιδιώκουν;
Αντιοικονομική, επειδή
είναι από όλους παραδεκτό πως η Τεχνική Εκπαίδευση συμβάλλει θετικά, και μπορεί
να συμβάλει ακόμη περισσότερο, στην οικονομική ανάκαμψη και ανάπτυξη. Για αυτό
συνηγορούν και οι ευρωπαϊκές πολιτικές στα θέματα Τεχνικής Εκπαίδευσης. Η εισήγηση της Π.Τ. το μόνο που μπορεί να
καταφέρει είναι η αύξηση της προκατάληψης έναντι της Τεχνικής Εκπαίδευσης με
συνεπακόλουθο την υποβάθμιση και τη μείωση της συμμετοχής.
Όπως
ήταν φυσικό, η ΟΛΤΕΚ και η Διεύθυνση της ΜΤΕΕ αντέδρασαν άμεσα και δυναμικά σε
αυτήν τη νοσηρή εισήγηση και έτσι η Π.Τ. αναγκάστηκε να την αποσύρει και να
δικαιολογηθεί ότι δήθεν επρόκειτο για λάθος.
Εμείς πάντως καθόλου δεν πεισθήκαμε ότι επρόκειτο για λάθος. Σε τι
είδους λάθος μπορεί να αποδοθεί μια πρόταση που εμπερικλείει και φανερώνει μια
συγκεκριμένη φιλοσοφία και προσέγγιση για τη δημόσια Τεχνική Εκπαίδευση; Ούτε καν στο λάθος τύπου ‘copy–paste’ δεν μπορεί να αποδοθεί
γιατί απλούστατα κανένας δεν έχει δει ξανά γραπτώς τέτοια τερατώδη εισήγηση.
Η εισήγηση για τη δημιουργία
Διεύθυνσης Γενικής Εκπαίδευσης
Η
Έκθεση περιλαμβάνει εισήγηση για την κατάργηση των Διευθύνσεων Δημοτικής, Μέσης
και Τεχνικής Εκπαίδευσης και την υπαγωγή τους ως απλών μονάδων σε μια νέα
Διεύθυνση Γενικής Εκπαίδευσης που θα δημιουργηθεί. Είναι φανερό ότι με αυτήν την εισήγηση
επιχειρείται η υποβάθμιση και η αφαίρεση αρμοδιοτήτων και καθηκόντων από τις
υφιστάμενες Διευθύνσεις.
Εμείς
σαν Προοδευτική είμαστε κάθετα αντίθετοι σε αυτήν την εισήγηση αλλά και σε κάθε
άλλη ενέργεια που στόχο έχει την υποβάθμιση και αποδυνάμωση της Διεύθυνσης
ΜΤΕΕ. Η διαχρονική εμπειρία έχει αποδείξει
ότι οι μόνοι φορείς που αντιστέκονται σθεναρά σε εχθρικές εισηγήσεις και κακούς
προγραμματισμούς έναντι της τεχνικής εκπαίδευσης του τόπου μας είναι η ΟΛΤΕΚ
και η Διεύθυνσης ΜΤΕΕ. Απτό παράδειγμα
οι σημερινές εισηγήσεις της Π.Τ.
Κάποιος που παρακολουθεί,
έστω και σε μικρό βαθμό, τις ευρωπαϊκές και διεθνείς εξελίξεις σε θέματα
σχεδιασμού και προγραμματισμού της Τεχνικής/Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΤΕΕ)
μπορεί πολύ εύκολα να παρατηρήσει τα ακόλουθα:
· Τα
κράτη που εφαρμόζουν σωστές εκπαιδευτικές πολιτικές και επενδύουν τα απαραίτητα
κονδύλια καταφέρνουν να έχουν επιτυχημένα συστήματα TEE και να επιδεικνύουν τα ψηλότερα
ποσοστά εργοδότησης μεταξύ των νέων σε σύγκριση με άλλα κράτη. Με τα δεδομένα αυτά
συνεπάγεται και μεγάλη συνεισφορά στις εθνικές οικονομίες.
· Αρκετές
Ευρωπαϊκές χώρες που δεν τις έχει καν αγγίξει η οικονομική κρίση παρουσιάζουν
ποσοστά συμμετοχής στη Μέση ΤΕΕ του ύψους του 40% με 60%. Οι χώρες αυτές δεν επαναπαύονται αλλά αντίθετα
προγραμματίζουν και υλοποιούν προγράμματα για αύξηση της ελκυστικότητας της
Μέσης ΤΕΕ ανάμεσα στους νέους με τις ψηλότερες επιδόσεις. Ένα από τα μέτρα που
προωθούν προς αυτήν την κατεύθυνση είναι η εξασφάλιση καλύτερης προσβασιμότητας
των αποφοίτων της Μέσης ΤΕΕ προς τα πανεπιστημιακά ιδρύματα. Ακριβώς δηλαδή το
αντίθετο από αυτά που μας εισηγείται η Παγκόσμια Τράπεζα.
· Κατά
τη διάρκεια της Κυπριακής Προεδρίας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, πραγματοποιήθηκε
στην Κύπρο και το συνέδριο των D.G.V.T. (Διευθυντών
Μέσης ΤΕΕ των κρατών της Ε.Ε). Κύριο
θέμα του συνεδρίου ήταν η σύνδεση της Μέσης ΤΕΕ με την τριτοβάθμια εκπαίδευση
και η δημιουργία νέων καναλιών για καλύτερη προσβασιμότητα. Έχουν εκδοθεί τα
σχετικά συμπεράσματα που είναι ταυτόσημα με τις προαναφερθείσες ευρωπαϊκές
πολιτικές.
Απευθυνόμαστε προς όλους τους συνάδελφους της ΜΤΕΕ και προς τους φορείς
και τα άτομα εκείνα που πραγματικά γνοιάζονται για την τεχνική εκπαίδευση του
τόπου μας και εκτιμούν τη συνεισφορά της προς την κοινωνία και την οικονομία
και τους καλούμε να βρίσκονται σε εγρήγορση για να δημιουργήσουμε ασπίδα
προστασίας για τη ΜΤΕΕ απέναντι στις
προσπάθειες υλοποίησης των καταστροφικών συνταγών της Παγκόσμιας Τράπεζας.
Ταυτόχρονα καλούμε τον Υπουργό Παιδείας και
Πολιτισμού κ. Κώστα Καδή να αποφασίσει επιτέλους ποιά πολιτική προτίθεται να
ακολουθήσει για τη Μέση ΤΕΕ της πατρίδας μας. Την ευρωπαϊκή και την
εξαγγελθείσα από την παρούσα κυβέρνηση ή θα υπακούσει στις προσταγές και
εισηγήσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας;
Με
άλλα λόγια, θα εργαστεί προς την κατεύθυνση της αναβάθμισης και βελτίωσης της
ΜΤΕΕ ή θα αποφασίσει να τη μαχαιρώσει πισώπλατα;
Λευκωσία,
Οκτώβριος 2014
Εγγραφείτε
και εσείς για να ενημερώνεστε έγκαιρα με
email)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου