Είναι πραγματικά άξιο απορίας
ποιος αποφάσισε να συμπεριλάβει στο μνημόνιο που συμφωνήθηκε με την Τρόικα
πρόνοια που είχε απορριφθεί από πολλού στο Υπουργικό Συμβούλιο και δεν
ξανασυζητήθηκε ποτέ και σε κανένα επίπεδο ούτε με το υπουργείο Παιδείας, ούτε με
τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, ούτε με την Τρόικα. Αναφέρομαι στην αύξηση του
διδακτικού χρόνου των εκπαιδευτικών. Εμφανίστηκε μόνο ξανά στο προσκήνιο με τις
100+1 προτάσεις του ΔΗΣΥ και τελικά βρέθηκε ως δια μαγείας στο τελικό μνημόνιο.
Οι πολιτικές ευθύνες στους αρμόδιους υπουργούς που δεν το επισήμαναν είναι
τεράστιες, αλλά στο παρόν άρθρο θα εστιάσω σε άλλες ευθύνες ανθρώπων που
νομίζουν ότι «κυβερνούν» με οποιανδήποτε
κυβέρνηση.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες μου
λοιπόν, τείνω προς το συμπέρασμα ότι η εσωτερική Τρόικα, εντός του υπουργείου
Οικονομικών είναι χειρότερη από την εξωτερική. Γιατί οι «ειδήμονες» του
υπουργείου οικονομικών νομίζουν ότι είναι «υπερπρόεδροι», ότι τα ξέρουν όλα και
μπορούν ως παντογνώστες να τα επιβάλουν όλα, εκμεταλλευόμενοι τις περιστάσεις.
Διότι από εκεί ξεκίνησε και βρέθηκε και πάλι ως δια μαγείας και στα έγγραφα του ΔΗΣΥ.
Τα ερωτήματα λοιπόν, που έθεσα
και σε προηγούμενο άρθρο παραμένουν και πολλαπλασιάζονται:
- Έχουν την ικανότητα οι «ειδήμονες» του υπουργείου Οικονομικών να φτιάξουν ένα οικονομετρικό μοντέλο που να εκτιμά το όφελος και τη ζημιά για κάθε μια από τις προτάσεις που καταθέτουν, αλλά και τις αλληλεπιδράσεις τους;
- Αν δεχτούμε ότι την έχουν, γιατί δεν μας παρουσιάζουν αυτήν την επιστημονική τους εργασία για να μας πείσουν; Και δεν αναφέρομαι σε ισολογισμούς ή προϋπολογισμούς με νούμερα απλά συν και πλην με βάση την σημερινή κατάσταση. Τις πράξεις συν και πλην τις μαθαίνουμε στην Α Δημοτικού. Το υπουργείο οικονομικών που διαχειρίζεται το μέλλον του τόπου χρειάζεται κάτι παραπάνω από αυτό.
- Είναι σε θέση να αντιληφθούν τους πάμπολλους παράγοντες που επηρεάζουν την Δημόσια Εκπαίδευση του τόπου;
- Είναι σε θέση να εκτιμήσουν πως η ποιότητα και το επίπεδο της Δημόσιας εκπαίδευσης επηρεάζει την Οικονομία του τόπου;
Δεν είμαι οικονομολόγος αλλά
είμαι Στατιστικός με Διδακτορική Διατριβή στα κριτήρια επιλογής μοντέλων. Αντιλαμβάνομαι
πολύ καλά πως λειτουργούν τα μοντέλα οικονομετρίας, όπως επίσης αντιλαμβάνομαι
ότι είναι πολύ δύσκολο να φτιάξεις ένα τέλειο μοντέλο που να σου δίνει
απαντήσεις σε όλα. Διότι υπάρχουν στην πραγματικότητα αμέτρητες μεταβλητές και
παράμετροι που μπορεί να επηρεάζουν τη πραγματική κατάσταση, κάποιες από τις
οποίες μπορεί να μην είναι καν μετρήσιμες. Η δυσκολία όμως του εγχειρήματος,
δεν αποτελεί δικαιολογία για να μην γίνεται καμία προσπάθεια για να εκτιμηθεί η
πορεία της οικονομίας, προτού πάρεις συγκεκριμένα μέτρα και μεταβάλεις
συγκεκριμένες συνθήκες.
Η αύξηση μιας διδακτικής ώρας
στην Δημόσια εκπαίδευση, σε συνδυασμό με τις αυξήσεις των ορίων αφυπηρέτησης
και τις μειώσεις των μαθητών λόγω υπογεννητικότητας θα έχει τις εξής προφανείς
συνέπειες:
- Αφήνει στο δρόμο εκατοντάδες νέους εκπαιδευτικούς.
- Επηρεάζει την ικανοποίηση των εκπαιδευτικών από τις συνθήκες εργασίας τους και την απόδοσή τους.
- Για τα επόμενα χρόνια δεν θα διορίζονται καθόλου νέοι εκπαιδευτικοί ενώ οι υφιστάμενοι θα είναι σχεδόν στην ολότητα σε προχωρημένη ηλικία (Ισχυρίζομαι ότι σε μια δεκαετία πέραν του 90% των καθηγητών Μέσης εκπαίδευσης θα έχουν ηλικία από 50 μέχρι 65 χρόνων).
- Το χάσμα γενεών ανάμεσα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς μεγενθύνεται.
- Η απαραίτητη αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών που συνεχώς αλλάζουν, πολύ δύσκολα θα ενσωματώνεται στην απουσία νεότερων συναδέλφων.
- Οι προσπάθειες για μεταρρυθμίσεις της εκπαίδευσης πολύ δύσκολα θα ενσωματώνονται στην απουσία νεότερων συναδέλφων που είναι πιο αποδεικτικοί σε αλλαγές.
- Η Δημόσια Εκπαίδευση οδηγείται σε μαρασμό.
Στην Διεθνή βιβλιογραφία υπάρχουν
οι Δείκτες που συνδέουν την ποιότητα και το επίπεδο της εκπαίδευσης με την
Οικονομία του τόπου. Καλώ λοιπόν τους «ειδήμονες» του Υπουργείου Οικονομικών να
τους βρουν και να προβούν σε μια εκτίμηση για τη ζημιά που θα προκαλέσουν στην
οικονομία του τόπου και ευρύτερα στην κοινωνία με τις προτάσεις τους. Αν δεν
μπορούν να το κάνουν να παραιτηθούν.
Διότι είμαι σίγουρος ότι στις
τάξεις των εκπαιδευτικών αλλά και των υπολοίπων Δημοσίων Υπαλλήλων υπάρχουν
άτομα που μπορούν να κάνουν πολύ καλύτερη δουλειά από τους υφιστάμενους «ειδήμονες»
του υπουργείου Οικονομικών. Είναι αδιανόητο να κατατίθενται προτάσεις χωρίς
καμιά αξιολόγηση των συνεπειών τους. Είναι ακόμα πιο αδιανόητο να επανακατατίθενται
προτάσεις που απορρίφθηκαν από το Υπουργικό Συμβούλιο. Είναι ακόμα πιο
αδιανόητο να εμφανίζονται προτάσεις σε μνημόνια με Τρόικες που δεν συζητήθηκαν
σε κανένα επίπεδο με τους εμπλεκομένους.
Λέχθηκε ότι αυτόν τον τόπο τον
έφεραν στο χείλος του γκρεμού οι «παντογνώστες» τραπεζίτες και ζητούν όλοι να
τους αποδοθούν ευθύνες. Για μένα είναι προφανές ότι υπάρχουν κι άλλοι
«παντογνώστες» που πρέπει να τους αποδοθούν ευθύνες, για τον τρόπο που ενεργούν
ή παραλείπουν να ενεργούν ή δεν έχουν την ικανότητα να ενεργούν στα πλαίσια της
δουλείας τους.
Ελπίζω ο Υπουργός Παιδείας να
καταφέρει να αποσύρει τη συγκεκριμένη πρόνοια από το μνημόνιο, αφού δεν
αποτελούσε προϊόν διαπραγμάτευσης σε κανένα επίπεδο. Κι αυτό όμως να γίνει, δεν
απαλλάσσει κανένα από τις ευθύνες του.
Κυριάκος Ματθαίου
Πρόεδρος Προοδευτικής Κίνησης
Καθηγητών Λάρνακας
Ταμίας ΟΕΛΜΕΚ Λάρνακας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου