Οι σημερινές αποκαλύψεις
για τις δύο Εκθέσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας επιβεβαιώνουν, δυστυχώς, τις
ανησυχίες που είχε διατυπώσει η Προοδευτική Κίνηση Καθηγητών εδώ και καιρό.
Γνωρίζοντας την ιστορία και τη φιλοσοφία της Παγκόσμιας Τράπεζας, δεν είχαμε καμία
αμφιβολία ούτε και ψευδαισθήσεις για το περιεχόμενο των Εκθέσεων. Αυτός ήταν
και ο λόγος που αντιδράσαμε από την πρώτη στιγμή για την επιλογή του
συγκεκριμένου οργανισμού από την Κυβέρνηση Αναστασιάδη για τη μεταρρύθμιση της
Παιδείας και του Δημοσίου (το καλοκαίρι του 2013), έναντι αμοιβής €1.100.000.
Κατά την άποψή μας, είναι σκανδαλώδες και προκλητικό να δίνονται εν μέσω κρίσης
αυτά τα υπέρογκα ποσά σε ξένους οργανισμούς για υπηρεσίες λίγων μόνο μηνών.
Τεράστιος είναι, επίσης, ο
εμπαιγμός σύσσωμου του εκπαιδευτικού κόσμου από το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας,
που όλους τους τελευταίους μήνες δήλωνε ότι δεν είχε καμία εμπλοκή στην
ετοιμασία των εκθέσεων. Οι δηλώσεις αυτές διαψεύδονται, με βάση τις
αποκαλύψεις, από την ίδια την Παγκόσμια Τράπεζα, που αναφέρει ότι «η Έκθεση
αυτή παρουσιάζει τα αποτελέσματα μιας εξέτασης/μελέτης των πολιτικών για τους
εκπαιδευτικούς στην Κύπρο που διεξήγαγε η Παγκόσμια Τράπεζα, σε στενή
συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού».
Αναφορικά με τις θέσεις που
διατυπώνονται στις εκθέσεις, δηλώνουμε ότι τις θεωρούμε καταστροφικές για την
Παιδεία γενικά και για τη Μέση Εκπαίδευση ειδικότερα. Τρανταχτές αποδείξεις της
πιο πάνω εκτίμησής μας αποτελούν, μεταξύ άλλων, τα πιο κάτω σημεία των Εκθέσεων:
·
Καταργείται η Μέση Εκπαίδευση ως αυτόνομη και διακριτή εκπαιδευτική
βαθμίδα. Συγκεκριμένα, η Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης προβλέπεται να υπαχθεί ως
μονάδα πλέον στη νέα Διεύθυνση Βασικής Εκπαίδευσης.
·
Γιγαντώνεται ο Επιθεωρητισμός, με τη δημιουργία ανεξάρτητης Διεύθυνσης
Επιθεώρησης που θα αφορά όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης (θα επιθεωρούνται
άραγε οι Καθηγητές Μέσης Εκπαίδευσης από δασκάλους;)
·
Υιοθετείται πλήρως η πρόταση Κενεβέζου για το νέο σύστημα πρόσληψης των
εκπαιδευτικών.
·
Προτείνεται όπως οι εκπαιδευτικοί πληρώνονται με βάση τα
αποτελέσματα της αξιολόγησής τους, η οποία θα περιλαμβάνει πλέον και τις
επιδόσεις των μαθητών σε ετήσιες εξετάσεις ως κριτήριο.
·
Προβλέπεται ο συνολικός επανακαθορισμός του εργάσιμου,
του διδακτικού και του μη διδακτικού χρόνου των εκπαιδευτικών.
·
Προνοείται η αύξηση του διδακτικού χρόνου των
εκπαιδευτικών, οι οποίοι μέχρι σήμερα έχουν κάποια μείωση ανάλογα με τα χρόνια
υπηρεσίας, θέση που αν υιοθετηθεί θα οδηγήσει σε πλεονασμό εκπαιδευτικών και
στην απόλυσή τους.
·
Ο αριθμός των εκπαιδευτικών θεωρείται αδικαιολόγητα
μεγάλος, ανοίγοντας το δρόμο για μείωση των θέσεων.
·
Οι δαπάνες για την Παιδεία κρίνονται υπερβολικές, θέση
που προμηνύει το «κούρεμά» τους.
Στα πιο πάνω θα πρέπει να
προστεθούν οι θέσεις που διετύπωσε η Παγκόσμια Τράπεζα στην οριζόντια Έκθεσή της
για ολόκληρη τη δημόσια υπηρεσία, τους μισθούς των δημόσιων υπαλλήλων και
ειδικά των εκπαιδευτικών, σύμφωνα με την οποία οι μισθοί θα πρέπει να προσεγγίσουν
σταδιακά τους μισθούς του ιδιωτικού τομέα.
Ως Προοδευτική Κίνηση
Καθηγητών δηλώνουμε ότι όχι μόνο δε θα αποδεχτούμε αλλά ότι θα αντιδράσουμε
δυναμικά σε αυτά που μαγειρεύουν κάποιοι πίσω από τις πλάτες μας. Καλούμε την
πλειοψηφία της ηγεσίας της ΟΕΛΜΕΚ, η οποία κώφευε μέχρι σήμερα στις
προειδοποιήσεις μας, να αντιδράσει επιτέλους έντονα για την παρουσία και την
εμπλοκή της Παγκόσμιας Τράπεζας στην Παιδεία της Κύπρου. Καλούμε, επίσης, το
Υπουργείο Παιδείας να ξεκαθαρίσει τη δική του θέση σχετικά με τις Εκθέσεις.
Τέλος, επισημαίνουμε με τον
πιο ξεκάθαρο τρόπο ότι δε θα ανεχτούμε την προφανή προσπάθεια της Κυβέρνησης,
ορισμένων γνωστών φορέων εντός και εκτός Υπουργείου (π.χ. Παιδαγωγικό
Ινστιτούτο, Σύνδεσμοι Επιθεωρητών) και συγκεκριμένων Πανεπιστημιακών, να
περάσουν τις αντι-εκπαιδευτικές τους θέσεις καλυπτόμενοι πίσω από την Παγκόσμια
Τράπεζα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου