Κυριακή, 1 Νοεμβρίου 2015

Πρόταση Υπουργείου Παιδείας για τις Παγκύπριες Εξετάσεις


Το Υπουργείο Παιδείας κατέθεσε πρόσφατα έκθεση με τίτλο «Εισήγηση για εκσυγχρονισμό του θεσμού των Παγκύπριων Εξετάσεων», την οποία ετοίμασε Επιτροπή που διόρισε ο Υπουργός Παιδείας. Η Επιτροπή, ξεπερνώντας κατά πολύ τους όρους εντολής που της είχαν δοθεί,  κατάθεσε μεν εισηγήσεις για τις Παγκύπριες Εξετάσεις, οι οποίες χαρακτηρίζονται από σημαντικά κενά και ασάφειες, επεκτάθηκε δε προς μεγάλη μας έκπληξη σε εισηγήσεις για την εισαγωγή πρόσθετων εξετάσεων από την Στ’ Δημοτικού μέχρι τη Γ’ Λυκείου!

Γενικά, η εν λόγω πρόταση, που υιοθετήθηκε πλήρως από τον Υπουργό Παιδείας. μπορεί να χαρακτηριστεί ως επιεικώς απαράδεκτη, αφού αντί να εκσυγχρονίζει και να βελτιώνει τον θεσμό των Παγκύπριων Εξετάσεων, μετατρέπει το σχολείο σε διαρκές εξεταστικό κέντρο, εντείνοντας περαιτέρω τον γνωσιοκεντρικό του χαρακτήρα. Ακόμα και ο διαχωρισμός των απολυτήριων από τις εισαγωγικές εξετάσεις, που αποτελούσε διαχρονικά θέση της Προοδευτικής Κίνησης Καθηγητών, όπως προτείνεται στην πρόταση δεν μπορεί να αποτελέσει ούτε καν βάση διαλόγου.

Ταυτόχρονα, από την πρόταση του Υπουργείου Παιδείας προκύπτουν σοβαροί κίνδυνοι για το –μέχρι σήμερα- δυνατό σημείο των Παγκύπριων Εξετάσεων, που ήταν το αδιάβλητό τους. Μεταξύ άλλων, η πρόταση προβλέπει τον ορισμό των Επιτροπών Θεματοθετών από το Νοέμβριο, επτά δηλαδή ολόκληρους μήνες πριν από τη διεξαγωγή των Παγκύπριων Εξετάσεων, προνοεί αδιαφανείς διαδικασίες  ετοιμασίας, αποστολής και πολλαπλασιασμού των εξεταστικών δοκιμίων και εισηγείται τη δημιουργία Τράπεζας Ερωτήσεων, από την οποία θα αντλούνται οι ερωτήσεις που θα περιλαμβάνουν τα εξεταστικά δοκίμια των Παγκύπριων Εξετάσεων, χωρίς να ξεκαθαρίζει το ποιος θα έχει πρόσβαση στην εν λόγω «Τράπεζα».

Είναι πραγματικά απορίας άξιον αν στο Υπουργείο Παιδείας κατανοούν τις συνέπειες των εισηγήσεων που καταθέτουν, αφού φαίνεται να μην αντιλαμβάνονται τις πραγματικότητες των σχολείων. Αν τις γνώριζαν, θα καταλάβαιναν ότι η πρόταση θα προκαλέσει τεράστια προβλήματα και θα έχει πολλές αρνητικές παρενέργειες για μαθητές, καθηγητές και σχολεία, ενώ αγνοούν ότι αρκετές εισηγήσεις είναι και πρακτικά ανεφάρμοστες. Ανάμεσα σε άλλα αρνητικά, η πρόταση θα αυξήσει κατακόρυφα τη γραφειοκρατία τόσο για τις σχολικές μονάδες όσο και για τους καθηγητές, με εισηγήσεις όπως την ακόλουθη (σελ. 15): «Κάθε καθηγητής θα συμπληρώνει δελτίο ποιοτικής αξιολόγησης των μαθητών, στο οποίο θα δηλώνεται η επίτευξη ή η απόκλιση από την επίτευξη των επιμέρους μαθησιακών στόχων για κάθε μαθητή ξεχωριστά». Δηλαδή, αν κάποιος καθηγητής διδάσκει συνολικά σε 100 μαθητές, θα υποχρεώνεται να ετοιμάζει 100 δελτία ποιοτικής αξιολόγησης (για κάθε τετράμηνο;;;), πέρα από την αριθμητική αξιολόγηση των μαθητών!
 
Δυστυχώς, η πλειοψηφία της ηγεσίας της ΟΕΛΜΕΚ παρουσιάζεται και στο συγκεκριμένο θέμα κατώτερη των περιστάσεων, λειτουργώντας ως το δεξί χέρι του Υπουργείου Παιδείας. Ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ όχι μόνο συνυπογράφει την πρόταση, ως μέλος της Επιτροπής, αλλά την υποστηρίζει και ένθερμα, τόσο δημόσια όσο και στα Συμβούλια όπου διεξάγεται ο σχετικός διάλογος, χωρίς να έχει την εξουσιοδότηση της οργάνωσης. Ως Προοδευτική Κίνηση Καθηγητών, μένοντας σταθεροί στο στόχο για πραγματική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου, θα αγωνιστούμε με όλες μας τις δυνάμεις για να μην εφαρμοστούν τα αντιδραστικά, οπισθοδρομικά και αναχρονιστικά σχέδια του Υπουργείου Παιδείας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου