Κυριακή, 6 Οκτωβρίου 2013

Ψήφισμα - Καταπέλτης Ελλήνων Γλωσσολόγων σχετικά με τις νέες προσεγγίσεις για την κυπριακή διάλεκτο

Ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι εργασίες του 11ου Διεθνούς Συνεδρίου Ελληνικής Γλωσσολογίας [11th International Conference on Greek Linguistics – ICGL], το οποίο διοργάνωσε στη Ρόδο από 26 έως και 29 Σεπτεμβρίου 2013 η Κατεύθυνση Γλωσσολογίας του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
Οι εργασίες του  συνέπεσαν με τα 20 χρόνια από την πρώτη διοργάνωσή του στο Πανεπιστήμιο του Reading το 1993.
Παρουσιάστηκαν συνολικά 226 ανακοινώσεις (προφορικές ή πόστερ) από 281 συνέδρους, που προέρχονταν από 26 χώρες της Ευρώπης (συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας), της Αμερικής, της Ασίας και της Ωκεανίας, οι οποίοι/-ες ερευνούν και διδάσκουν σχετικά με την ελληνική γλώσσα σε 59 ιδρύματα (Πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα) του εξωτερικού και 18 ιδρύματα του εσωτερικού. Την πρώτη μέρα του συνεδρίου παρουσιάστηκαν 13 ανακοινώσεις από νεότερους/-ες γλωσσολόγους, οι οποίοι/-ες βρίσκονται σε φάση εκπόνησης διδακτορικής διατριβής.
Οι ανακοινώσεις ήταν ενδεικτικές της πολυδιάστατης και υψηλού επιπέδου επιστημονικής έρευνας που εκπονείται για την ελληνική γλώσσα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό και αφορά στη δομή της ελληνικής γλώσσας, την ιστορική εξέλιξή της, τις διαλεκτικές ποικιλίες της, τις σχέσεις της με άλλες γλώσσες και την κοινωνία, τη χρήση και τη διδασκαλία της.
Στην ολομέλεια αποφασίστηκε ομόφωνα ότι το επόμενο ICGL 2015 θα φιλοξενηθεί στο Freie Universität του Βερολίνου, στο Κέντρο Νεοελληνικών Σπουδών, με τη συνεργασία όλων των γλωσσολόγων που υπηρετούν σε γερμανικά Ιδρύματα.
Ομόφωνα επίσης εγκρίθηκαν από το σώμα των συνέδρων δύο ψηφίσματα, το πρώτο σχετικά με την αξιοποίηση των πορισμάτων της Γλωσσολογίας στη γλωσσική αγωγή και την εκπαιδευτική πολιτική και το δεύτερο σχετικά με την κρίση των ανθρωπιστικών σπουδών και του δημόσιου πανεπιστημίου στη χώρα (βλ. συνημμένα).
Ακολουθεί αυτούσιο το Ψήφισμα:

11ο Διεθνές Συνέδριο Ελληνικής Γλωσσολογίας (ICGL 13), Ρόδος, 26-29/9/2013
ΨΗΦΙΣΜΑ
Με την ολοκλήρωση των εργασιών του 11ου Διεθνούς Συνεδρίου Ελληνικής Γλωσσολογίας, που φιλοξενήθηκε στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, οι σύνεδροι εκφράζουν την ικανοποίησή τους για την πολυδιάστατη και υψηλού επιπέδου επιστημονική έρευνα που έχει εκπονηθεί για την ελληνική γλώσσα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Χάρη στην έρευνα αυτή διαθέτουμε σφαιρικότερη και εμπεριστατωμένη εικόνα για τη δομή της ελληνικής γλώσσας, την ιστορική εξέλιξή της, τις διαλεκτικές ποικιλίες της, τις σχέσεις της με άλλες γλώσσες και την κοινωνία, τη χρήση και τη διδασκαλία της.

Η επιστημονική αυτή έρευνα έχει επίσης τροφοδοτήσει με πολύ ουσιαστικούς τρόπους κρίσιμους τομείς της κοινωνικής ζωής, όπως το σχολείο, τη γλωσσική καλλιέργεια, το γραμματισμό και την παιδεία γενικότερα.

Είναι, ωστόσο, ανησυχητικό το γεγονός ότι τα επιτεύγματα της ελληνικής Γλωσσολογίας δεν αξιοποιούνται όσο θα έπρεπε και σε αντιστοιχία με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αντιθέτως, η γλωσσολογική κοινότητα βρίσκεται συχνά στην ιδιαίτερα δυσάρεστη θέση να πρέπει ακόμα να αποδείξει ότι «η Γη κινείται», να απολογείται και να αμύνεται ενάντια σε θέσεις που αντιβαίνουν σε βασικές αλήθειες της επιστήμης.

Πρόσφατα δείγματα κατάφωρων παρανοήσεων και ιδεολογικών αγκυλώσεων είναι:

·  Η δήθεν κατάργηση φωνηέντων της Νέας Ελληνικής στις σχολικές γραμματικές της Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού και του Γυμνασίου.

·  Η δήθεν αναγωγή της κυπριακής διαλέκτου σε «επίσημη γλώσσα», ατεκμηρίωτη παρερμηνεία της αξιοποίησής της στη γλωσσική διδασκαλία στα σχολεία της Κύπρου στο πλαίσιο του Αναλυτικού Προγράμματος για τη Νέα Ελληνική Γλώσσα.

·  Η κινδυνολογία σχετικά με τον κριτικό γραμματισμό, κοινή ωστόσο προσέγγιση στα Αναλυτικά Προγράμματα της Ελλάδας και της Κύπρου όπως και στα πιο σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα διεθνώς, που υιοθετήθηκε με βάση τις οδηγίες του Συμβουλίου της Ευρώπης για όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.

·   Η δήθεν ευθύγραμμη σύνδεση της αυξημένης διδασκαλίας της Αρχαίας Ελληνικής στα νέα ωρολόγια προγράμματα της μέσης εκπαίδευσης με την αποτελεσματική χρήση της Nέας Eλληνικής.

Κατανοώντας, ως γλωσσολόγοι και παιδαγωγοί, τη συναισθηματικά φορτισμένη σχέση πολλών με τη γλώσσα μας, άρα και με τη διδασκαλία της, είμαστε πάντα στη διάθεση των σχεδιαστών εκπαιδευτικής πολιτικής, των γονέων, των εκπαιδευτικών και της κοινωνίας γενικότερα για επιστημονικό διάλογο γύρω από ζητήματα γλώσσας και διδακτικής, που θα διαλύσει ανώφελες παρανοήσεις και θα καταστήσει τα παιδιά μας ουσιαστικά εγγράμματους, κριτικά σκεπτόμενους και δημιουργικούς αυριανούς πολίτες. Είμαστε έτοιμοι/-ες να αναλάβουμε δράσεις που θα υπηρετούν το σκοπό αυτό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου